Interactie in het wild

Veel thema’s worden online, op sociale media bediscussieerd. Zo ook de terugkeer van wilde dieren in Nederland. Deze discussies kunnen groepsvorming en polarisatie tot gevolg hebben. Communicatieprofessionals van publieke organisaties zijn op zoek naar handvatten om hier mee om te gaan.

Doel

Dit onderzoeksproject heeft tot doel inzicht te verkrijgen in de psychologische kwesties, zoals emoties en identiteiten, die relevant worden gemaakt in (online) interacties over wildlife comeback. Deze inzichten worden meegenomen in de ontwikkeling van een training voor communicatieprofessionals.

Resultaten

Het resultaat is een training die communicatieprofessionals in het publieke domein en communicatiestudenten handvatten kunnen bieden bij het (online) communiceren over wildlife comeback, maar evengoed bij andere kwesties en toepassingsgebieden.

Looptijd

05 september 2022 - 04 september 2026

Aanpak

Gesprekken op sociale media en transcripten van offline gesprekken worden geanalyseerd door middel van discursieve psychologie. Dit is een theoretische en analytische benadering van het discours, waarbij geschreven en gesproken teksten worden gezien als onderdeel van sociale praktijken en als zodanig worden bestudeerd.

Betrokken HU-onderzoekers

Samenwerkingspartners

Gedurende dit project werken we samen met Wageningen University, het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten.

Heb je een vraag of wil je samenwerken?

Anne Kessels

  • Promovendus
  • Lectoraat: Communicatie in Digitale Transitie