Hoe waarderen Nederlandse nieuwsconsumenten buitenlandnieuws
Doel
Het Nederlandse nieuwspubliek heeft van oudsher veel interesse in buitenlandnieuws. Welke buitenlandse gebeurtenissen de Nederlandse nieuwsmedia halen, komt vaak voort uit de slogan “If it bleeds, it leads”. Of Nederlandse consumenten van buitenlandnieuws daar altijd op zitten te wachten is niet bekend omdat dit nog nauwelijks is onderzocht.
Resultaten
Dit onderzoek kan een gedeeltelijke mismatch tussen de keuzes van redacteuren en de behoeften van hun publiek aan het licht brengen. Deze bevindingen kunnen journalisten en redacteuren van buitenlandse nieuwsredacties in staat stellen om beter contact te maken met hun bestaande publiek en hun doelgroep te verbreden, waardoor meer mensen kennis kunnen opdoen over buitenlandse zaken in deze tumultueuze tijden.
Looptijd
01 september 2023 - 01 juli 2024
Aanpak
Antwoord op de hoofdvraag komt voort uit een vijftal focusgroepen met ieder 8 mensen die minimaal drie keer per week buitenlandnieuws volgen en worden gevraagd om gedurende een week bij te houden welk nieuws ze hebben geconsumeerd en daar foto’s van te maken of de links door te sturen.