Geloofwaardigheid van liveblogs
Een gebeurtenis wordt steeds vaker live verslagen. Rampen, rechtszaken, sportwedstrijden en verkiezingen zijn online in tekst en beeld van minuut-tot-minuut te volgen. Wat doen journalisten om hun berichten geloofwaardig te maken? En welk effect hebben die pogingen op het publiek? Kortom: hoe ontstaat journalistieke geloofwaardigheid onder onmiddellijke omstandigheden?
Doel
Klassieke studies naar geloofwaardigheid kijken naar de afzender, het communicatiekanaal of de boodschap. Maar online zijn er ook netwerkeffecten die de geloofwaardigheid bepalen. Lezers gaan zelf aan de slag met de informatie die ze aangeboden krijgen.
In dit promotieonderzoek stellen we dat geloofwaardigheid geen product is, maar een uitkomst van een proces tussen de journalisten en publiek. Het doel van dit onderzoek is om journalistieke strategieën van geloofwaardigheid vast te stellen en de acceptatie (of verwerping) door publiek te toetsen.
Resultaten
Dit onderzoek loopt momenteel. Na afronding vind je hier een samenvatting van de resultaten. Tijdens het onderzoek schrijft Sebastiaan van der Lubben blogs waaronder:
Looptijd
01 december 2018 - 01 december 2022
Aanpak
In dit onderzoek worden drie methoden gebruikt:
- Genre-analyse (van liveblogs)
- Inhoudsanalyse (van gerealiseerde geloofwaardigheid)
- Semi-experimenten (naar geaccepteerde geloofwaardigheid)
Betrokken HU-onderzoekers
Samenwerking met kennispartners
Dit onderzoek staat onder auspiciën van prof. Dr. J. de Jong en dr. W. Koetsenruijter, beide werkzaam bij de Universiteit Leiden.