De impact van sociaal beleid op gezondheid

Mensen met minder geld leven korter en vooral minder lang in goede gezondheid. Geldgebrek maakt het namelijk moeilijker om gezond te eten en leven, en om hulp te vragen. Dit project onderzoekt of en hoe sociale beleidsinterventies de mentale gezondheid en leefstijl van mensen met een bijstandsuitkering of schulden kunnen verbeteren.

Doel

Dit project wil structurele veranderingen teweegbrengen en makers en uitvoerders van sociaal beleid inzicht bieden in hoe je de gezondheid van mensen met minder geld kunt verbeteren. Dit alles met doel om effectieve sociale beleidsinterventies in te voeren.

• Een literatuurverkenning over sociaal beleid
  • Inzicht in welke combinaties van doelgroepen, context en mechanismen leiden tot gezondheidswinst bij mensen met minder geld
  • Beleidsrichtingen die de weg bereiden voor een toekomstige beleidsdoorbraak
  • Producten om de resultaten met een breed publiek te delen

Looptijd

25 augustus 2022 - 24 augustus 2026

Aanpak

Dit onderzoek achterhaalt hoe en waarom interventies werken. Dit wordt gedaan door beleidsinterventies in acht verschillende gemeentes te beschrijven en het effect op mentale gezondheid en leefstijl te onderzoeken.

In een reeks workshops worden bestuurders, beleidsmakers, en professionals samen met ervaringsdeskundigen uitgedaagd om het beleid van de toekomst te ontwerpen. Op die manier wordt de weg bereid voor een toekomstige beleidsdoorbraak.

Relevantie

Dit project beoogt structurele verandering in gang te zetten, zodat sociaal beleid mensen met een uitkering of schulden in staat stelt om zo gezond mogelijk te leven.

Betrokken HU-onderzoekers

Betrokken lectoraten

Cofinanciering

Gefinancieerd door NWO

• NWO: Funding for studies on improving the health of people in low socioeconomic positions
  • NWA: Gezondheidsverschillen - beter benutten van het gezondheidspotentieel

Wil je samenwerken of heb je een vraag?

Susanne Tonnon | Senior Onderzoeker | Schulden en Incasso

Susanne Tonnon