HU opent studiejaar 2020-2021 vanuit pop-up-studio

jaaropening
Bronvermelding: © 2020 Seth Carnill

Vanuit zo’n 1.400 huis-, werk-, en studentenkamers volgden studenten, medewerkers en relaties van de HU op 27 augustus de online opening van het studiejaar 2020-2021. In een pop-up tv-studio op een HU-locatie keken het college van bestuur en gasten terug op de afgelopen coronaperiode én op 25 jaar HU. Ook werd vooruitgekeken naar het nieuwe studiejaar en de uitdagingen die daarbij horen.

Het programma, met als thema ‘De kracht van de HU-gemeenschap’, werd ingeleid met een video over de afgelopen maanden. Dagvoorzitter Rens de Jong vroeg collegeleden Jan Bogerd, Tineke Zweed en Wilma Scholte op Reimer daarna naar hun persoonlijke ervaringen. “Het zijn zware tijden geweest, het coronavirus heeft ons aardig bij de strot gehad”, vond collegevoorzitter Jan Bogerd. “Gelukkig is het ons desondanks gelukt het onderwijs door te laten gaan. Iedereen heeft zijn schouders eronder gezet: docenten, onderzoekers en ondersteuners.”

“Door de anderhalve-meter-maatregel hebben we veel aanpassingen moeten maken, om mensen hier weer veilig te kunnen ontvangen”, vertelde Tineke Zweed. “ik heb er enorm naar toegeleefd dat we weer 20 procent van de mensen fysiek kunnen ontvangen. De uitdaging is om met elkaar een hechte gemeenschap te blijven, terwijl we een tweede coronagolf helpen voorkomen.”

Impact in de praktijk én de regio

Wilma Scholten op Reimer ging in op de maatschappelijke impact van de HU in de coronatijd. “We waren in coronatijd heel snel in staat onderzoeksvragen uit de praktijk op te halen. Zo heeft HU-lector Nienke Bleijenberg samen met collega’s en praktijkpartners op basis van onderzoek razendsnel een richtlijn gemaakt met waarmee ziekenhuizen hun zorgprofessionals op de been hebben kunnen houden. Onlangs sprak ik een oud-collega uit het ziekenhuis die aangaf dat daarvan veel gebruik werd gemaakt.”

Herinneringen aan 25 jaar HU

Naast alle aandacht voor corona werd ook uitgebreid stilgestaan bij het 25-jarig bestaan van de HU. Oud-hoofdredacteur van Trajectum Janny Ruardy bood Jan Bogerd het eerste exemplaar aan van een boek ter ere van het jubileum: Altijd onderweg, 25 jaar Hogeschool Utrecht. Commissaris van de Koning in Utrecht Hans Oosters was te gast om onder andere te vertellen over impactvolle initiatieven uit de afgelopen 25 jaar. Hij prak lovende woorden over de pre-bachelor voor vluchtelingstudenten en het recente advies over dakloosheid.

De HU in post-coronatijd

Naast alle aandacht voor het verleden was er aandacht voor de HU in post-coronatijd. Een panel met studenten, HU-docent van het jaar 2020 Arno Wilkens en BNN-VARA-presentator Tim Hofman keek vooruit naar de komende periode. Hofman wees op de opstapeling van problemen voor jongeren, zoals de toegenomen studieschuld, de moeilijke huizenmarkt en minder kans op banen door corona. “Om daar iets aan te doen, zullen jongeren zich moeten verenigen. Of je je nu aansluit bij een vakbond, lid wordt van een politieke partij of actievoert op het Malieveld: alleen samen kunnen we iets bereiken.” Dat sloot mooi aan bij onze ambitie ‘De HU-gemeenschap’, zoals verwoord in het ambitieplan De HU in 2026, waarmee we – ook in coronatijd – samen aan de toekomst blijven werken.