DUIC wil lokale journalistiek vernieuwen met studenten HU

In het project ‘Nieuws in de Etalage’ gaan de Utrechtse Internetkrant DUIC, Hogeschool Utrecht, RTV Utrecht en het ROC samenwerken aan vernieuwing en versterking van de lokale journalistiek. Instituutsdirecteur Hans de Clercq: “Deze samenwerking is goed voor onze studenten en goed voor de lokale journalistiek waar ze aan bijdragen.”
duic

Samen gaan de partijen de komende maanden enkele experimentele projecten opzetten waarin, met de bijdragen van HU-studenten, wordt onderzocht hoe de lokale journalistiek beter kan aansluiten bij het veranderend mediagedrag - en bij de behoeften van de inwoners van Utrecht. Het project staat open voor een brede samenwerking met meer mediapartijen in de stad.

Hartje centrum

Voor ‘Nieuws in de Etalage’ worden momenteel twee voormalige winkelpanden in het hart van Utrecht (op Achter Clarenburg) omgebouwd tot redactieruimten. Deze gaan vanaf half oktober fungeren als redactie van DUIC en als journalistieke ontmoetingsplaats. De gemeente Utrecht stelt die ruimte beschikbaar als onderdeel van de centrumaanpak ‘Morgen Mooier Maken’, waarmee de gemeente de leegstand van winkelpanden in het centrum van Utrecht tegengaan door er nieuwe initiatieven te huisvesten.

Echt aan de slag

Hans de Clercq, directeur van het Instituut voor Media van Hogeschool Utrecht: “Dit is waar we bij de School voor Journalistiek steeds verder in gaan: studenten die als aankomend professionals écht aan de slag gaan, samen met hun toekomstige collega’s uit de praktijk. Deze samenwerking in het werkveld is goed voor de opleiding, goed voor de professionalisering van onze studenten en goed voor de lokale journalistiek waar ze aan bijdragen.”

Het project ‘Nieuws in de Etalage’ wordt gecoördineerd door Stichting Journallab, een organisatie die zich richt op het ontwikkelen van betekenisvolle journalistieke producten.

Foto: Artist impression van de nieuwe DUIC-redactie