Toegepaste basischemie voor technisch professionals

Als je als technisch professional je basis chemische kennis wil vergroten kan het lastig zijn om te zien waar je moet beginnen. In deze cursus nemen we een aantal casussen als startpunt. We verkennen van daaruit de onderliggende basisprincipes uit de chemie die nodig zouden zijn om met een casus aan de slag te gaan.

De casussen hebben betrekking op algemene chemische reacties en specifiek zuur-base chemie en redox chemie. Bovendien wordt er in een casus gekeken naar de basisprincipes van de analytische chemie.

Handig om te weten

Startmoment 5 november (op locatie) en 12 november (online)
Lesdata 5 november, 11 november, 19 november en 3 december op locatie van 09.30 – 14.30 uur en 12 november en 26 november van 9.00 – 11.00 uur online
Studie-investering ongeveer 6 uur per week

€ 1085 (vrij van btw)

Bekijk de mogelijkheden voor een tegemoetkoming in de studiekosten.

Deelnemers Maximaal 15 deelnemers
Locatie Koningsbergerstraat 9 Utrecht
Diploma Certificaat

Zin om te beginnen met deze opleiding?

Opleidingsadvies op maat

Kom je er niet uit of heb je vragen? Ga in gesprek en laat je adviseren.

Opleidingsinhoud

In de cursus behandelen we vier verschillende casussen die betrekking hebben op algemene chemische reacties en specifiek zuur-base chemie en redox chemie. Bovendien wordt er in een casus gekeken naar de basisprincipes van de analytische chemie.

Dag 1: Introductie cursus en kennismaking; Introductie van casus 1: Oplopende druk tijdens een synthese en 2: Productie van magnesium uit erts.

Digitale sessie 1: Bespreken vragen over gerelateerde zelfstudie casus 1 en 2.

Dag2: Afronding casus 1 en 2 en introductie casus 3: Alternatief zuur en 4: Verstopte leiding.

Digitale sessie 2: Bespreken vragen over gerelateerde zelfstudie casus 3 en 4.

Dagdeel 3: Afronding casus 3 en 4 en toepassing opgedane kennis op nieuwe casussen.

In de cursus behandelen we de theorie door middel van verschillende praktijkcasussen. We wisselen les op locatie en online af. Tussendoor zal je met zelfstudie aan de slag gaan met de theorie uit het bijgeleverde boek.

• in een molecuul functionele groepen identificeren en de bijbehorende naam geven.
  • de stoichiometrie van een reactie kloppend maken.
  • verbindingen opdelen in de categorieën ionisch en polair- & apolair-covalent.
  • de pH van een oplossing berekenen.
  • evenwichtsvergelijkingen gebruiken om concentraties in oplossingen of oplosbaarheid te berekenen van stoffen.
  • de relatie tussen atoommodellen en spectroscopie (AAS) beschrijven.
  • rekenen aan oplossingen en verdunningen.
  • redox reacties opstellen en voorspellen of een reactie zal verlopen.

Toelating

De cursus is bedoeld voor de technische professional die meer wil weten over de basischemie. De inhoud sluit in principe aan op een havo of technische mbo achtergrond.

Na deze opleiding

Is je kennis weer helemaal up to date.

Na deze cursus ben je bekwaam in een aantal basisprincipes van de chemie en heb je handvatten om andere chemische principes zelfstandig te verkennen.

Met de tijdens de cursus opgedane praktische kennis ga je weer scherper aan de slag op je eigen werkplek.

Volg ook onze nieuwe cursussen Inleiding procestechniek en VAPRO D.

Overige informatie

De cursus kost € 1.085,- (vrij van BTW), hier zijn de lesmaterialen en het boek Chemistry: A Molecular Approach plus Pearson Modified Mastering Chemistry with Pearson eText, Global Edition Nivaldo, Tro bij ingegrepen.

De cursus is bedoeld voor technische professionals die theoretische kennis over de chemie willen vergaren.

Waarom toegepaste basischemie voor technisch professionals bij de HU?

• Leer theorie door praktijkcasussen

Leer theorie in de context van praktijk.

• Kom verder in je carrière

De HU geeft eigentijds onderwijs dat goed aansluit op de praktijk.

• Vergroot je netwerk

Je hebt veel contact met vakgenoten. Hierdoor bouw je aan een sterk netwerk.

Leslocatie Hogeschool Utrecht Heidelberglaan 7

Interesse in de opleiding Toegepaste basischemie voor technisch professionals?

Heb je nog vragen?