Schrijven voor sociale media

Er zijn maar weinig mensen die eerlijk toegeven dat zij niet weten hoe social media werken. Natuurlijk, een paar mensen volgen of een berichtje plaatsen, dat lukt wel. Maar hoe zorg je ervoor dat mensen jou volgen en interactie met je aangaan? Bij voorkeur zinnige interactie die verder gaat dan een gemiddeld filmpje over lolcatz (kattenfilmpjes). 

Basisvaardighedne social media: professionals in overleg

Een cursus YouTube, een cursus twitter, een cursus facebook of een cursus Instagram? Nergens voor nodig. Tijdens deze compacte cursus leer je stap voor stap welk social medium je op welke manier gebruikt. Heb je nog geen account? Geen probleem, die maken we ter plekke aan.

Handig om te weten

Startmoment 31 mei, van 9:30 - 16:30 uur
Studie-investering 7 uur
Kosten

€ 395 (vrij van btw)

Bekijk de mogelijkheden voor een tegemoetkoming in de studiekosten.

Deelnemers maximaal 12 deelnemers
Locatie Koningsbergerstraat 9 Utrecht
Diploma Certificaat met de studie-investering

Aanmelden

Zin om te beginnen met deze opleiding?

Meer weten?

De belangrijkste informatie op een rij.

Opleidingsinhoud

Je weet in zijn algemeenheid wat social media zijn en misschien ben je al actief op een of meerdere socialmediaplatforms. Heel goed. Of je bent volledig blanco en hebt geen idee waar je moet beginnen op het vlak van social media. Ook goed. De beginnerscursus Schrijven voor sociale media neemt je stap voor stap mee in de wereld van social media. Binnen een dag (ochtend en middag) ben je in staat om bewust en bekwaam de vruchten te plukken van social media.

Belangrijkste platformen waar mee aan de slag gaan zijn twitter, facebook, YouTube, Instagram en LinkedIn. Desgewenst kijken we ook kort naar andere platforms. Hoofdgedachte is dat je leert welke universele basis er ten grondslag leert aan alle socialmediaplatforms. Op deze wijze ben je ook voorbereid op de komst van eventuele nieuwe platforms.

De cursusonderdelen:

  • Welke socialmediaplatforms zijn er? Waarin verschillen zij en wat zijn de overeenkomsten?
  • Hoe werken de socialmediaplatforms?
  • Wat zijn de valkuilen van social media?
  • Hoe zorg je ervoor dat je alle content van social media op een goede manier monitort en niet verdrinkt in het grote aanbod?
  • Hoe benut je crossmediaal de voordelen van meerdere socialmediaplatforms?

Je leert:

  • hoe je een account aanmaakt bij verschillende platforms en de accounts onderhoudt
  • wat de voor- en nadelen van verschillende socialmediaplatforms zijn
  • hoe je berichten plaatst, reageert op anderen en via social media ('in draadjes') gesprekken voert met anderen
  • hoe je multimedia en interactie toepast op social media (foto's, filmpjes, gifs, bijlages, hyperlinks, tags, etc.)
  • hoe je mensen volgt en - nog belangrijker - hoe je overzicht houdt
  • hoe je mensen aan je bindt (volgers) en hoe je ervoor zorgt dat mensen de dialoog met je aangaan (je leert welke conventies er gelden op social media)

Toelating

Om de cursus Schrijven voor sociale media te volgen, heb je een hbo-werk- en denkniveau nodig.

Docenten

De bijeenkomsten worden voor een groot deel verzorgd door (gast)docenten uit het bedrijfsleven. Hierdoor sluit de inhoud steeds naadloos aan op de (complexe) vraagstukken uit de hedendaagse markt. Inhoudelijk is de cursus nauw verbonden met de lectoren van Hogeschool Utrecht in het betreffende onderzoeksgebied en mede daardoor van hoog niveau.

Toine Kamphuis, docent Basisvaardigheden social media

Toine Kamphuis

Gepassioneerd schrijven. Niet zomaar krabbelen, maar wél effectieve teksten schrijven. Het liefst meetbaar. Klinkt makkelijk en dat is het ook. Als je weet hoe het moet. Toine leert ambitieuze schrijvers in meerdere schrijfdisciplines de kneepjes van het vak.  ‘Mensen motiveren meer te leren, daar doe ik het voor’, zo luidt de lijfspreuk van Toine. Txtra, het full service tekstbureau van Toine, is gespecialiseerd in journalistieke producties én commerciële teksten. Van strategische speeches tot artikelen over luchtvaart: Toine schrijft over alles en zorgt dat het beklijft.

Na deze opleiding

Wanneer je de cursus Schrijven voor sociale media succesvol hebt afgerond, ontvang je een certificaat van Hogeschool Utrecht. Wil je na deze cursus verder studeren? Volg dan de cursus Schrijven voor online of SEO schrijven.

Overige informatie

De cursus Schrijven voor sociale media kost € 395, vrij van btw. Hier zijn de lesmaterialen bij inbegrepen.

In de cursus zijn theorie en praktijk direct aan elkaar gekoppeld. Dit maakt de opleiding bijzonder effectief en levert voordelen op voor jou en je organisatie. Om een wisselwerking te creëren tussen het toepassen van de verworven kennis in de praktijk en de inbreng van je kennis en ervaring tijdens de lessen, dien je een relevante werkplek te hebben.

Iedereen die aan de slag wil met social media, maar de werking van de socialmediaplatforms nog niet in de vingers heeft. We beginnen bij de absolute basis en schuwen enkele open deuren niet. Niet iedereen weet wat een mention is en hoe die zich verhoudt tot een tag. Hoeft ook niet. Tijdens de cursus leer je in hoog tempo. Je haalt eruit wat voor jou belangrijk en nuttig is. Zowel privé als zakelijk, al gaan beiden vaak samen op social media.

Waarom schrijven voor social media bij de HU?

  • Veel kennis uit de praktijk

    De docent is een deskundige op zijn vakgebied met passie voor zijn vak.

  • Volg praktijkgericht onderwijs

    Jouw ervaringen zijn input voor de lessen die je volgt. En wat je leert, pas je meteen toe in je werk. 

  • Werk aan je professionele ontwikkeling

    Stilstand is achteruitgang. Om op hoog niveau te kunnen opereren is het goed om je regelmatig bij te scholen.

Direct contact

Yolanda Jongebreur

Programmaleider marketing & communicatie
Basisvaardigheden social media: professionals in overleg

Interesse in de opleiding Schrijven voor sociale media?