Schrijven voor online - webteksten en sociale media
Ontdek de wereld van push en pull communicatie en vertaal inzichten direct naar de praktijk. Jouw praktijk. In de cursus Schrijven voor Online - webteksten en sociale media leer je meer dan alleen webteksten schrijven. Denk aan de toegevoegde waarde van social media waarbij je vanuit de webmatrix (digitaal concept) maximaal rendement en conversie haalt. En dat is wat telt voor webredacteuren en online copywriters.
Handig om te weten
Start | 21 maart, 31 oktober 2023 en 19 maart 2024 |
---|---|
Lesdata | dinsdagavond 21 maart t/m 13 juni, 31 oktober 2023 t/m 6 februari 2024 en 19 maart t/m 11 juni 2024 van 19:00 – 22:00 uur. 12 bijeenkomsten. |
Kosten | € 1550 (vrij van btw) |
Locatie | Koningsbergerstraat 9 Utrecht , Incompany |
Diploma | Certificaat van deelname |
Prijsinformatie | Bekijk de mogelijkheden voor een tegemoetkoming in de studiekosten. |
Studeer voordelig met het STAP budget
Voor deze cursus kun je een STAP-budget aanvragen. Daarmee studeer je met een flinke korting of zelfs gratis. Lees alles over de aanvraagprocedure.
Online open avonden
Bezoek onze online open avonden tussen 30 mei en 9 juni. Wij staan klaar voor jou en je vragen.
Aanmelden
Zin om te beginnen met deze opleiding?
opleidingsinhoud
In de cursus Schrijven voor online – webteksten en sociale media leer je hoe je vanuit een overkoepelend concept (de webmatrix) teksten schrijft voor websites en social media. Je ontwikkelt een beter inzicht in de wijze waarop je bezoekers én volgers op korte en lange termijn bereikt en aan je bindt via de website en social media. Daarbij vertaal je de zenderdoelen van een organisatie naar ontvangerdoelen (van de websitebezoeker of socialmediagebruiker). Toegegeven, als je het zo leest, dan lijkt dat makkelijk. Is het ook. Als je weet hoe het moet.
Tijdens de cursus komen de volgende onderwerpen aan bod:
- de vertaalslag van push naar pull maken, zenderdoelen omzetten in ontvangerdoelen
- webteksten schrijven, van de basisvaardigheden tot specifieke vaardigheden die je nodig hebt bij webteksten en teksten voor socialmediakanalen
- conceptueel communiceren vanuit een overkoepelend plan van aanpak (de webmatrix)
- de balans vinden tussen strategie, structuur, schrijfstijl en interactie (+metacommunicatie)
- social media congruent aan laten sluiten bij interactieve webcontent en schrijven voor sociale media met de drie pijlers als basis
Je leert bijvoorbeeld:
- wat de ideale zinsbouw is
- hoe een topische structuur op een webpagina werkt
- wat het nut is van 'chunking' en een inverse structuur
- hoe je een solide longread maakt met ankerpunten
- hoe je interactie naar het volgende niveau tilt en meer conversie op 3 niveaus mogelijk maakt
Aansluitend voeg je daar ook de belangrijkste overtuigingsprincipes aan toe, comprimeer je teksten voor twitter, facebook, YouTube, Instagram en LinkedIn. En ja, je kunt je discussiëren over in hoeverre LinkedIn valt onder de noemer social media. Maakt ook niet uit, je leert tijdens de cursus dat regels en richtlijnen bij interactieve media volledig 'vloeibaar' zijn.
toelating
Hbo niveau. Deelname is afhankelijk van selectie. Graag ontvangen wij je cv.
Docent
Toine Kamphuis
Gepassioneerd schrijven. Niet zomaar krabbelen, maar wél effectieve teksten schrijven. Het liefst meetbaar. Klinkt makkelijk en dat is het ook. Als je weet hoe het moet. Journalist en copywriter Toine leert ambitieuze schrijvers in meerdere schrijfdisciplines de kneepjes van het vak. ‘Mensen motiveren meer te leren, daar doe ik het voor’.
Corona de Wert
Corona de Wert is een ervaren adviseur en trainer in online communicatie. Ze is auteur van het Handboek Online Redactie (2021, 3e druk), de opvolger van de bestseller Handboek webredactie.
na deze opleiding
Je kunt na deze cursus het organische karakter van social media volledig doorgronden. Zo pas je drie beproefde pijlers toe op social media-uitingen. De drie pijlers staan garant voor social media-uitingen die ook echt resultaat opleveren. Vervolgens pas je de inzichten van social media ook toe op de webteksten die je schrijft vanuit concept (de webmatrix). Dit is een interactieve checklist waarin de antwoorden op de vragen elkaar onderling beïnvloeden. Zo ontstaat tweerichtingsverkeer tussen de website en social media.
Nog niet uitgeleerd? Volg dan ook een van de andere cursussen uit het post-hbo-aanbod van Hogeschool Utrecht.
overige informatie
Deze cursus is bedoeld voor iedereen die beroepsmatig te maken krijgt met webteksten schrijven en schrijven voor social media. Of je nu incidenteel teksten schrijft of in de rol van webredacteur dagelijks een of meerdere websites en socialmediakanalen beheert, de cursus Schrijven voor online biedt je alles wat je nodig hebt. En meer.
De post-bachelorcursus Schrijven voor Online – webteksten en sociale media kost € 1495, vrij van btw. Hier zijn de lesmaterialen bij inbegrepen.