Schrijven voor online - webteksten en sociale media

Ontdek de wereld van push en pull communicatie en vertaal inzichten direct naar de praktijk. Jouw praktijk. In de cursus Schrijven voor Online - webteksten en sociale media leer je meer dan alleen webteksten schrijven. Denk aan de toegevoegde waarde van social media waarbij je vanuit de webmatrix (digitaal concept) maximaal rendement en conversie haalt. En dat is wat telt voor webredacteuren en online copywriters. 

Schrijven voor online: drie studenten in leeromgeving

De cursus Schrijven voor online – webteksten en sociale media sluit naadloos aan bij de wensen van de beroepspraktijk. Zo leer je alle facetten van webteksten schrijven en schrijven voor social media en combineer je een websitestrategie in een handomdraai met een solide socialmediastrategie. En omgekeerd. Ben je als webredacteur opzoek naar een opleiding kijk dan niet verder.

Handig om te weten

Startmoment 15 april 2024, 1 oktober 2024 en 22 april 2025
Lesdata Voorjaar 2024:
Maandagavond 15 april t/m 1 juli 2024

Najaar 2024:
Dinsdagavond 1 oktober t/m 17 december 2024 (m.u.v. 22 en 29 okt)

Voorjaar 2025:
Dinsdagavond 22 april t/m 1 juli 2025 (m.u.v. 29 april)
Kosten

€ 1495 (vrij van btw)

Bekijk de mogelijkheden voor een tegemoetkoming in de studiekosten.

Locatie Koningsbergerstraat 9 Utrecht , Incompany
Diploma Certificaat van deelname

Online open avonden

Bezoek onze online open avonden tussen 28 mei en 7 juni. Wij staan klaar voor jou en je vragen.

Aanmelden

Zin om te beginnen met deze opleiding?

opleidingsinhoud

In de cursus Schrijven voor online – webteksten en sociale media leer je hoe je vanuit een overkoepelend concept (de webmatrix) teksten schrijft voor websites en social media. Je ontwikkelt een beter inzicht in de wijze waarop je bezoekers én volgers op korte en lange termijn bereikt en aan je bindt via de website en social media. Daarbij vertaal je de zenderdoelen van een organisatie naar ontvangerdoelen (van de websitebezoeker of socialmediagebruiker). Toegegeven, als je het zo leest, dan lijkt dat makkelijk. Is het ook. Als je weet hoe het moet.

Tijdens de cursus komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • de vertaalslag van push naar pull maken, zenderdoelen omzetten in ontvangerdoelen
  • webteksten schrijven, van de basisvaardigheden tot specifieke vaardigheden die je nodig hebt bij webteksten en teksten voor socialmediakanalen
  • conceptueel communiceren vanuit een overkoepelend plan van aanpak (de webmatrix)
  • de balans vinden tussen strategie, structuur, schrijfstijl en interactie (+metacommunicatie)
  • social media congruent aan laten sluiten bij interactieve webcontent en schrijven voor sociale media met de drie pijlers als basis

Je leert bijvoorbeeld:

  • wat de ideale zinsbouw is
  • hoe een topische structuur op een webpagina werkt
  • wat het nut is van 'chunking' en een inverse structuur
  • hoe je een solide longread maakt met ankerpunten
  • hoe je interactie naar het volgende niveau tilt en meer conversie op 3 niveaus mogelijk maakt

Aansluitend voeg je daar ook de belangrijkste overtuigingsprincipes aan toe, comprimeer je teksten voor twitter, facebook, YouTube, Instagram en LinkedIn. En ja, je kunt je discussiëren over in hoeverre LinkedIn valt onder de noemer social media. Maakt ook niet uit, je leert tijdens de cursus dat regels en richtlijnen bij interactieve media volledig 'vloeibaar' zijn.

toelating

Hbo niveau. Deelname is afhankelijk van selectie. Graag ontvangen wij je cv.

Docent

Toine Kamphuis, docent post-bachelorcursus, Hogeschool Utrecht

Toine Kamphuis

Toine is opgeleid tot journalist, ontwikkelde zich eind jaren ’90 tot allround communicatietrainer en heeft meer dan 25 jaar ervaring als trainer voor onder meer Hogeschool Utrecht. Sinds 2010 werkt Toine meer achter- dan voor de schermen bij (journalistieke) redacties, corporate communicatie afdelingen en non-profit instellingen.

In slecht Nederlands: hij opereert ‘on both sides of the fence'. Zijn journalistieke achtergrond combineert hij naadloos met zijn ervaring op het gebied van communicatie in de breedste betekenis. Van praktische vaardigheden zoals research en schrijven tot strategisch communiceren en omgaan met de media voor woordvoerders, Toine vermijdt hokjes en combineert expertise op meerdere vlakken. Zowel de eigen expertise als de kennis en vaardigheden van vakinhoudelijke collega’s én de inbreng van deelnemers zorgen ervoor dat de trainingen van Toine maximaal leerrendement behalen. En stiekem, heel stiekem is Toine ook een nerd die zelf volop experimenteert met techniek. Denk aan alternatieve interfaces voor zoekmachines, draaitabellen in Excel, data-analyse voor SEO en SEA en nieuwe tools voor AI-toepassingen. Daarbij staat techniek in dienst van communicatie. En ja, tijdens de trainingen van Toine draait vrijwel alles om zelf doen, zelf ontdekken en vraag gestuurd leren vanuit een solide theoretische basis. Action learning in optima forma.

Corona de Wert

Corona de Wert is een ervaren adviseur en trainer in online communicatie. Ze is auteur van het Handboek Online Redactie (2021, 3e druk), de opvolger van de bestseller Handboek webredactie.

na deze opleiding

Je kunt na deze cursus het organische karakter van social media volledig doorgronden. Zo pas je drie beproefde pijlers toe op social media-uitingen. De drie pijlers staan garant voor social media-uitingen die ook echt resultaat opleveren. Vervolgens pas je de inzichten van social media ook toe op de webteksten die je schrijft vanuit concept (de webmatrix). Dit is een interactieve checklist waarin de antwoorden op de vragen elkaar onderling beïnvloeden. Zo ontstaat tweerichtingsverkeer tussen de website en social media.

Nog niet uitgeleerd? Volg dan ook een van de andere cursussen uit het post-hbo-aanbod van Hogeschool Utrecht.

overige informatie

De post-bachelorcursus Schrijven voor Online – webteksten en sociale media kost € 1495, vrij van btw. Hier zijn de lesmaterialen bij inbegrepen.

Deze cursus is bedoeld voor iedereen die beroepsmatig te maken krijgt met webteksten schrijven en schrijven voor social media. Of je nu incidenteel teksten schrijft of in de rol van webredacteur dagelijks een of meerdere websites en socialmediakanalen beheert, de cursus Schrijven voor online biedt je alles wat je nodig hebt. En meer.

direct Contact

Yolanda Jongebreur

Programmaleider marketing & communicatie
Schrijven voor Online: drie mensen in leeromgeving

Interesse in de opleiding Schrijven voor online - webteksten en sociale media?

Volg deze opleiding