IT Service Management

Een organisatie is steeds meer afhankelijk van IT. Deze IT moet ook beheerd worden. Dit vraagt kennis zowel het business informatiemanagement (vraagzijde) en het IT-beheer (aanbodzijde). Door het volgen van de module IT Service Management (ITSM) raak je bekend met de manier van IT-beheer zoals vastgelegd in de Information Technology Infrastructure Library 4, (ITIL®). Ook raakt u bekend met business informatiemanagement zoals vastgelegd in de Business information Services Library, beter bekend onder de afkorting BiSL®.

Cursus Storytelling: studenten in lesomgeving

Voor deze module pas je kennis toe op het gebied van ITSM in de context van een IT- of informatiemanagement (IM) organisatie(onderdeel) in uw eigen IT- of IM-organisatie(onderdeel). U voert daarvoor een opdracht uit die resulteert in een verbeter- en implementatieplan van één of meerdere ITSM-practices en/of processen.

Handig om te weten

Startmoment februari 2023
Lesdata Afwisselend op vrijdag en zaterdag
Studie-investering 15-20 uur
Kosten

€ 2495 (vrij van btw)

Bekijk de mogelijkheden voor een tegemoetkoming in de studiekosten.

Deelnemers Bij deze module schuif je aan in een klas met studenten die de vierjarige ICT deeltijdopleiding volgen.
Locatie Padualaan 101 Utrecht
Diploma Certificaat van deelname

Online open avonden

Bezoek onze online open avonden tussen 28 mei en 7 juni. Wij staan klaar voor jou en je vragen.

Aanmelden

Zin om te beginnen met deze opleiding?

Opleidingsinhoud

Je maakt een adviesrapport waarin je een verbeter- en implementatieplan voor één of meerdere ITSM-practices in de context van een IT- of informatiemanagement (IM) organisatie(onderdeel) in een realistische of eigen IT- of IM-organisatie(onderdeel) beschrijft. Hiervoor onderzoek en analyseer je de practice en de infrastructuur volgens een standaardmethode en brengt op basis van de knelpunten en oorzaak/gevolg-relatie een passend advies uit.

De lessen zijn als volgt opgebouwd:

  • Kennismaking Informatiemanagement, Business Informatie Management en IT Service management
  • Invoeren, vernieuwen en voortdurend verbeteren van de informatievoorziening aan de hand van volwassenheidsmodellen, organisatie aspecten met behulp van implementatietechnieken.
  • BiSL® strategisch en tactisch, ITIL® High Velocity IT.
  • Vernieuwen van de Informatievoorziening en ITIL® Create, Deliver & Support.

De klassikale lessen vinden plaats afwisselend op vrijdag en zaterdag. Daarnaast werk je aan een casus binnen jouw werk. Elke module sluit je af met een schriftelijke toets, het beroepsproduct en een assessment.De klassikale lessen vinden plaats afwisselend op vrijdag en zaterdag. Daarnaast werk je aan een casus binnen jouw werk. Elke module sluit je af met een schriftelijke toets, het beroepsproduct en een assessment. De skilltraining Overtuigen en conflicthantering zijn onderdeel van deze module

De student kan:

  • aanbevelingen doen voor het ontwerp.
  • de veranderbehoefte inventariseren.
  • meerdere organisatieprocessen en de huidige IT-voorziening analyseren.
  • een advies uitbrengen over oplossingen voor knelpunten.
  • een (her)ontwerp maken van een enkel organisatieproces.
  • de invoering en acceptatie van een proces onderbouwen met behulp van een verbeter- en implementatieplan.
  • een analyse maken van de kwaliteit van de informatie- en infrastructuuromgeving en betreffende services.
  • een advies uitbrengen over de inrichting en het beheer van de informatievoorziening of infrastructuur.
  • service level targets ontwerpen.

Toelating

Je hebt hbo-denkniveau en je bent werkzaam in een relevante beroepsomgeving. Een intake maakt deel uit van de procedure.

Docenten

De docenten werken allemaal in de praktijk. Daardoor kunnen ze de theorie goed relateren aan de praktijk en zijn ze goed op de hoogte van actuele ontwikkelingen.

Contactpersoon

hetty veenstra

Hetty Veenstra

Programmaleider

Na deze opleiding

Na deze module ben je in staat om zelfstandig op ITSM gebaseerde processen te analyseren, (her)ontwerpen, adviseren en te implementeren. Je bent op de hoogte van de gangbare stromingen en theorieën op dit vlak en kan in ieder geval de principes van ITIL® en BiSL® toepassen in een praktijksituatie.

Na de bachelormodule IT Service management beschik je over de benodigde theoretische kennis en vaardigheden om je bezig te houden met IT Service management van het bedrijf waar jij werkzaam bent. Daarnaast heb je inzicht in jouw communicatiestijl en het effect daarvan op de ander. 

Deze module brengt verdieping aan in jouw werk en zorgt ervoor dat je voorbereid bent op de vraagstukken die zich voordoen.

Je kunt ook nog een andere module binnen de vierjarige opleiding volgen of de gehele bacheloropleiding.

Overige informatie

Het volgen van een bachelormodule kost € 2495,- vrij van BTW. Dit bedrag is excl. de aanschaf van literatuur.

In de opleiding zijn theorie en praktijk direct aan elkaar gekoppeld. Dit maakt de studie bijzonder effectief en levert voordelen op voor jou en je organisatie. Wel is een relevante werkplek vereist om de wisselwerking te creëren tussen het opdoen van kennis en delen van praktijkervaringen.

De opleiding is onderdeel van de vierjarige HBO-ICT deeltijdopleiding. Je sluit aan in de klas met studenten die deze vierjarige opleiding volgen.

Waarom IT Service Management bij de HU?

  • Doorlooptijd is te overzien

    De opleiding werkt volgens een modulair model. Door het modulaire karakter verdiep je je gedurende 10 weken in één thema waardoor je goed gefocust blijft.

  • Actualiteit staat voorop

    Les van docenten die werkzaam zijn in de beroepspraktijk en specialist zijn in hun vakgebied.

  • Direct toepasbaar binnen jouw eigen werk

    De opdracht zoek je zelf binnen jouw eigen werkkring, zodat de theorie en praktijk naadloos aansluiten.

Studenten in overleg in lesomgeving

Interesse in de bachelormodule IT Service Management?

Vragen over de opleiding?