Copywriting

Ontwikkel een copywriting mindset: leer nieuwe inzichten bewust toepassen op concept en copy. Je ontdekt hoe je het strategische schrijfproces toepast in de praktijk: publieksanalyses toetsen, copy pre-testen en resultatenanalyses doorgronden. Je ontvangt constructieve (én destructieve) feedback van professionals uit de beroepspraktijk. Vallen en opstaan. Gezond kwetsbaar doorloop je het leerproces. Het resultaat: copywriter voor het leven.

Cursus Copywriting: overlegsituatie tussen studenten

De opleiding Copywriting stoomt je klaar voor een carrière als professioneel copywriter waarbij elk woord telt. Geschreven én niet geschreven. Met maximale aandacht voor strategie, stijl, structuur, interactie, psychologie en interactie.

Na de cursus Copywriting ben je een strategisch bewust bekwaam schrijver in alles wat je doet en laat, ben je een allround schrijver: expert in zinsbouw, momentum, klank, kleur, ritme, woordsubstitutie en subtekst. Én ben je voorbereid op de eisen van profit en non-profit opdrachtgevers.

Handig om te weten

Startmoment Januari en mei
Lesdata Donderdag 6 januari t/m 3 april van 13.30 - 16.30 uur
Woensdag 14 mei t/m 18 juni van 9.30 - 16.30 uur, inclusief lunch
Studie-investering 10 uur per week (inclusief bijeenkomsten)
Kosten

€ 1950 (vrij van btw)

Bekijk de mogelijkheden voor een tegemoetkoming in de studiekosten.

Deelnemers Maximaal 12 deelnemers
Locatie Incompany, Koningsbergerstraat 9 Utrecht
Diploma Certificaat van deelname

Aanmelden

Zin om te beginnen met deze opleiding?

Opleidingsinhoud

Wanneer het instrumentarium van een tekstschrijver tekortschiet, start het werk van de copywriter. In de opleiding leer je planmatig en publieksgericht schrijven vanuit een afgebakend meetbaar doel. Je gaat onder meer aan de slag met de vertaalslag van concept naar copy, pitchen, rationale opstellen, spiegel-SWOT, overtuigingsprincipes, stijl, (re)framing, werken in een creatief team en storytelling.

Alle facetten van copywriting komen tijdens de cursus aan bod. Zoals:

  • concepting
  • advertenties
  • E-DM, in combinatie met scocials
  • direct mail-brieven en -mails
  • folders en brochures
  • advertorials
  • speechwriting

Je werkt solo én in tweetallen aan een meesterproeve. Je ontmoet ervaren professionals uit de beroepspraktijk tijdens de gastlessen.

De vijf pijlers van de cursus Copywriting zijn:

  • Serieus voor iedereen - Deze cursus is er alleen voor mensen die aan de bak willen en bereid zijn om stevig te investeren.
  • Praktijk als leidraad - je werkt solo en in duo’s aan een eindpresentatie inclusief pitch, vakjury en publieksjury.
  • 100% professionele toewijding - weg van de middelmaat, het moet en kan altijd beter.
  • Leren met elkaar - vallen, opstaan en daar samen van leren. 
  • Kracht van recursiviteit - pas voortdurend toe wat je leert. Combineer en herhaal voor het beste resultaat. 
     

Je leert:

  • doelgroepen doorgronden op basis van intrinsieke motivatie vanuit een concreet plan om het beoogde doel te behalen.
  • teksten schrijven voor advertenties, websites, brochures en direct mail die de lezer aanzetten tot denken of doen.

Docenten

Tijdens de cursus Copywriting krijg je les van docenten met veel praktijkervaring. De cursus sluit daardoor perfect aan op de dagelijkse realiteit.

Toine Kamphuis, docent post-bachelorcursus, Hogeschool Utrecht

Toine Kamphuis

Toine is opgeleid tot journalist, ontwikkelde zich eind jaren ’90 tot allround communicatietrainer en heeft meer dan 25 jaar ervaring als trainer voor onder meer Hogeschool Utrecht. Sinds 2010 werkt Toine meer achter- dan voor de schermen bij (journalistieke) redacties, corporate communicatie afdelingen en non-profit instellingen.

In slecht Nederlands: hij opereert ‘on both sides of the fence'. Zijn journalistieke achtergrond combineert hij naadloos met zijn ervaring op het gebied van communicatie in de breedste betekenis. Van praktische vaardigheden zoals research en schrijven tot strategisch communiceren en omgaan met de media voor woordvoerders, Toine vermijdt hokjes en combineert expertise op meerdere vlakken. Zowel de eigen expertise als de kennis en vaardigheden van vakinhoudelijke collega’s én de inbreng van deelnemers zorgen ervoor dat de trainingen van Toine maximaal leerrendement behalen. En stiekem, heel stiekem is Toine ook een nerd die zelf volop experimenteert met techniek. Denk aan alternatieve interfaces voor zoekmachines, draaitabellen in Excel, data-analyse voor SEO en SEA en nieuwe tools voor AI-toepassingen. Daarbij staat techniek in dienst van communicatie. En ja, tijdens de trainingen van Toine draait vrijwel alles om zelf doen, zelf ontdekken en vraag gestuurd leren vanuit een solide theoretische basis. Action learning in optima forma. En… niet verder vertellen: Creatief schrijven is de cursus die hij het liefste geeft!

Rafael Barnhard, docent post-bachelorcursus Copywriting

Rafael Barnhard

Rafael Barnhard is gepokt en gemazeld in de reclame. Een creatieve ‘madman’ die je leert hoe je pakkende concepten bedenkt, short copy laat ronken en long copy tot de allerlaatste punt spannend houdt. De lat ligt hoog als je copy schrijft: ‘Jij bent de schakel naar effect, conversie, een andere mindset, ander gedrag. Elk woord telt’.

Toelating

Je hebt aantoonbaar hbo werk- en denkniveau. Je wordt toegelaten op basis van selectie, dus stuur vooraf met je inschrijving je cv in.

Na deze opleiding

Post-bachelorcursus Copywriting gevolgd? Dan schrijf je betere copy. Je hebt je schrijfniveau naar een hoger niveau getild en weet precies wat je doet en waarom je het doet.

Je leert strategisch schrijven vanuit concept.

Wanneer je de cursus Copywriting succesvol afrondt (minimaal 80% (fysieke) aanwezigheid), ontvang je een bewijs van deelname.

Cursisten die Copywriting hebben afgerond, hebben vaak ook interesse in de cursus Schrijven voor online. Handig en leuk als je je wilt specialiseren als webredacteur.

Overige informatie

De post-bachelorcursus Copywriting kost € 1950, vrij van btw, inclusief lesmateriaal.

De opleiding Copywriting is bij uitstek geschikt voor communicatieprofessionals, tekstschrijvers en copywriters. Van de beginnende schrijver tot de ervaren copywriter die kennis en vaardigheden wil opfrissen.

Waarom Copywriting bij de HU?

  • Leer je verantwoorden

    Je kunt na de cursus precies motiveren waarom je copy op welke manier schrijft en kunt je keuzes goed onderbouwen.

  • Werk perfect samen met je opdrachtgever

    Hoe krijg je de briefing die je nodig hebt? Kun je je keuzes goed verklaren? Aan het einde van de cursus werk jij perfect samen met elke opdrachtgever.

  • Leg het fundament vanuit concepting

    Je krijgt deze strategische manier om planmatig en strategisch copy te schrijven onder de knie.

Volg deze opleiding