App van HU-studenten leert je academisch schrijven

Hoe handig zou het zijn als er een tool bestond die studenten kan helpen bij het academisch schrijven van een essay? Al een paar jaar spookte dit idee rond in het hoofd van HU-docent Dominic Ruiz. Docenten zijn bovendien veel tijd kwijt aan de begeleiding van het schrijven in plaats van aan de inhoud van een werkstuk. Dat kan toch anders? Het blijkt inderdaad anders te kunnen.

Dit is een ingekorte versie van een artikel op Trajectum

Stylelise, zo heet de nieuwe app. HU-studenten Niels van Brakel (22) en Patrick Kottman (21), ze studeren beiden ICT, maakten die met hun docent Dominic Ruiz. Anders dan het bekende ‘Grammarly’, dat alleen op grammatica checkt, kun je met deze app je Engelse essays laten checken op academisch schrijven.

Het is simpel: je koopt een token, voert het essay in en de app laat meteen met rode strepen zien welke woorden of zinnen je aandacht nodig hebben. Aan de zijkant vind je, een beetje zoals de comments in Word, ballonnetjes met de uitleg wat er mogelijk mis is. Klik erop en krijgt verdere uitleg. Anders dan bij Word komt er niet meteen het ‘goede’ antwoord. Je moet zelf nadenken en zelf verbeteren. Zo leer je steeds beter academisch schrijven.

Uren spenderen aan feedback

Dominic Ruiz: “Academisch schrijven is een andere vorm van schrijven dan je gewend bent. Studenten hebben er moeite mee. Ik gaf les na les om het ze te leren en je spendeert als docent uren aan het geven van feedback. Dat terwijl er zoveel andere zaken zijn die je inhoudelijk aan moet pakken. Dus je hebt niet de tijd of de middelen om de studenten te leren over hoe je academisch schrijft. We moeten er bijna vanuit gaan dat ze het zelf ontwikkelen. Ik dacht: hier moeten we toch iets mee kunnen doen?”

Vanuit deze noodzaak klopte Ruiz aan bij de minor Open Innovation. Daar zaten Niels en Patrick die, samen met nog andere studenten, de opdracht van Ruiz wilden aannemen. Na een half jaar was het proefconcept klaar en gingen Niels en Patrick alleen verder met de app. Nu, anderhalf jaar later, staat Stylelise inschreven bij de Kamer van Koophandel en is het een app die helemaal klaar is voor gebruik. Niels: “Als je werk van studenten na moet kijken, kost het veel tijd om het handmatig te doen. Dit programma doet het voor je in een paar seconden.”

Niet 'like' maar 'such as'

Volgens Ruiz hebben sommige docenten hun studenten al aangespoord om het programma te gebruiken. Dat geeft docenten vervolgens de kans om inhoudelijk op het werk van de student te reageren. “‘Sommige aanbevelingen in zo’n essay worden sterk geadviseerd”, zegt Ruiz. Hij noemt een paar voorbeelden. Zo zeg je in een Engels essay nooit het woord ‘like’. Je gebruikt dan ‘such as’. Zinnen begin je niet met ‘and’, maar wel met ‘in addition’ of ‘moreover’. Het zijn vastomlijnde regels waar Stylelise je op attendeert. “Je kunt dit programma gebruiken zonder iets te weten over academisch schrijven. Stukje bij beetje leer je hoe het moet.”

Stylelise

De app Stylelise is te gebruiken op je desktop. De eerste keer dat je een essay upload is gratis. Daarna koop je tokens (1 x is zes euro) of neem je een maandelijks/ jaarlijks abonnement. Met zo’n abonnement kun je onbeperkt essays uploaden en rechtstreeks in het document werken (net als bij Google Docs). Als je een essay invoert, krijg je meteen te zien hoeveel aanbevelingen Stylelise kan doen. Dan is het aan jou om te bepalen of je er voor wilt betalen of er toch vanaf ziet. Kies je ervoor een token in te zetten, dan kun je meteen aan de slag.