500 hbo-medewerkers op de fiets door Utrecht

Dit jaar heeft Hogeschool Utrecht de schone taak om hbo-collega’s door de prachtige fietsstad en -provincie Utrecht te leiden tijdens de achttiende editie van de HBO Fietstocht. Deze fietstocht werd voor het eerst georganiseerd in het jaar 2000, ter ere van het 25-jarig bestaan van de HBO-raad (tegenwoordig de Vereniging Hogescholen). Na de succesvolle primeur was een sportieve traditie geboren.

De tocht start vanaf de Botanische Tuinen op het Utrecht Science Park (USP). Een gebied waar dagelijks meer dan 70.000 mensen naartoe komen om te werken, leren, onderzoeken, ontwikkelen en zorg te verlenen. In het ambitiedocument, dat het USP onlangs introduceerde, is een van de ambities om het gebied autoluw te maken. Hogeschool Utrecht stimuleert haar werknemers de fiets te nemen en de fietstocht past goed in dit streven.

Utrecht fietsstad

Utrecht zelf is bovendien een echte fietsstad: elke dag rijden er ruim 125.000 fietsers naar hun werk, (hoge)school, universiteit, het station en de winkels. De fietsenstalling onder het Stationsplein is de grootste ter wereld, met plek voor 12.500 fietsen. Maar Utrecht is ook de stad van internationaal befaamde fietstochten. In 2010 deed immers de Giro d’Italia als eerste grote ronde Utrecht aan, vijf jaar later gevolgd door de ronde aller rondes: de Tour de France. En weer vijf jaar later, in 2020, is het tijd voor de derde ronde: dan bezoekt de Vuelta a España onze stad en regio.