Studenten Optometrie helpen bij triage op polikliniek oogheelkunde van UMCU

Bronvermelding: Ivar Pel Fotografie

Bij de afdeling oogheelkunde van het Universitair Medisch Centrum Utrecht (UMCU) staan normaal gesproken gemiddeld zo’n 300 afspraken per dag ingepland. Toen de coronacrisis uitbarstte moesten de afspraken worden geannuleerd. Nu kunnen de afspraken weer worden ingepland. Maar welke afspraak heeft haast? En welke kan nog even wachten? 21 studenten Optometrie helpen het UMCU hierbij.

“Onze studenten Optometrie lopen normaal gesproken intern stage bij ons HU GEZOND&WEL Centrum Oogzorg”, aldus docent Sigrid Mueller-Schotte, “maar we hebben ons centrum helaas moeten sluiten, vanwege de coronacrisis. Tegelijkertijd klopte een oud-studente van de Masteropleiding Advanced Nursing Practice, Jeannette van der Weerden, bij me aan, met de vraag of we mogelijkheden zagen om te helpen met de triage bij de oogzorgafdeling van het UMCU, waar zij als verpleegkundig specialist werkt. Sigrid is zowel docent aan de opleiding Optometrie als aan de Master Advanced Nursing Practice en doet daarnaast onderzoek aan het lectoraat Technologie voor Zorginnovaties.

Studenten bestuderen het dossier van de patiënt en bellen hem op om te vragen hoe het gaat en de klachten te bespreken. Ze researchen de richtlijnen die gelden binnen de oogzorg en komen samen met de HU-docent en op basis van het dossier, de klachten en de richtlijn tot een voorstel. Bijvoorbeeld om de patiënt op korte termijn te zien, om hem op langere termijn te zien of om hem door te verwijzen naar een andere zorgprofessional zoals een optometrist of huisarts. De studenten leggen het voorstel aan de betrokken oogartsen voor. Dagelijks bespreken de studenten met de HU-docenten, oogartsen, verpleegkundig specialisten en een geneeskundestudent de voorstellen en daarna bellen ze de patiënt terug om een afspraak in te plannen of een andere oplossing te bieden.

Student Lotte van Dijk is enthousiast: “Dit is, wat mij betreft, een erg waardevol project. Voor twee partijen, zowel de studenten optometrie als voor de poli oogheelkunde van het UMC, is dit een creatieve positieve oplossing. Voor mij als student zorgt dit project voor een verbreding en verdieping van mijn kennis op mijn vakgebied, doordat je heel veel patiëntendossiers volledig moet bestuderen. Verder leer je bij op het gebied van patiëntencontact, intercollegiale samenwerking en verslaglegging in patiëntendossiers.”

“Wat ik het leukste vind is dat het voor mij als student een heel leerzaam project is waarbij ik help om de nu niet volledig haalbare patiëntenzorg in zo goed mogelijke banen te leiden. Ik voel me gewaardeerd door het hele team van de polikliniek oogheelkunde en het is prettig om heel zelfstandig te mogen werken onder goede supervisie/begeleiding van docenten, oogartsen en verpleegkundige specialisten.”

Arjan Keuken is docent Optometrie: “Vanuit zowel het UMCU als vanuit de HU was er een noodzaak: Het UMCU wil patiënten optimale zorg bieden en vanuit de opleiding Optometrie willen we studenten optimale leerervaringen bieden. Tijdens de patiëntenonderzoeken in de HU-Kliniek zouden studenten leren van het contact met cliënten en het beoordelen van hun ooggezondheid. Die kennis en ervaring kunnen ze nu ook voor een groot deel opdoen, terwijl ze ook kennis kunnen maken met andere zorgprofessionals en de polikliniek op het UMCU.”

Deel dit artikel