Studenten HU bouwen Selficient huis op Utrecht Science Park

Met een feestelijk event is de bouwplaats van het Selficient huis op het Utrecht Science Park in gebruik genomen. Het Selficient studententeam van Hogeschool Utrecht, dat vorig jaar deelnam aan de internationale Solar Decathlon Challenge, heeft een bouwvergunning verkregen om hun zelf ontwikkelde, duurzame huis hier daadwerkelijk te bouwen.
Vlag Selficient wappert op Utrecht Science Park

Selficient

Het Selficient-huis op het Utrecht Science Park zal worden gebruikt als living lab, ofwel om in de praktijk te testen hoe het duurzame huis functioneert. In het weekend zal het als short-stay accommodatie worden verhuurd, doordeweeks wordt het huis aangeboden als meeting room. De feedback van de gebruikers wordt gebruikt om het huis verder te optimaliseren.

Deelname Solar Decathlon Europe

Het team neemt in 2019 deel aan de Solar Decathlon Europe in Hongarije. Het thema van deze editie is renovatie. Daarom wordt het Selficient huis op het Utrecht Science Park verder ontwikkelt, zodat het mee kan groeien en krimpen met de levensfase van de bewoners van het huis. Het oorspronkelijke concept en de materialen worden hergebruikt en gerenoveerd, nieuwe technologieën worden toegevoegd.

Publieksprijs

Het project Selficient begon met vier studenten die een prachtig concept voor een innovatief, duurzaam huis neerzetten voor een internationale competitie, de Solar Decathlon in Denver in 2017. Deze prestigieuze wedstrijd daagden studenten uit om duurzame huizen te ontwerpen en werkelijk op ware grootte te bouwen. De winnaar was het team dat de beste mix maakte van design, slimme energieproductie, innovatie, marktpotentie en energie- en waterefficiëntie. Het Selficient-team won de publieksprijs. Over de gehele competitie is het Selficient-team op de zevende plek geëindigd. Het team sleepte verder een tweede prijs voor ‘Marktpotentieel’ en een derde prijs voor ‘Water efficiëntie’ in de wacht.

Ideale leeromgeving

“Met een project als Selficient, waarin we elkaars expertise kennen en erkennen, risico’s durven nemen en voor elkaar willen lopen, geven we onze studenten de ideale leeromgeving waarin ze kansen durven pakken”, aldus HU-docent en teambegeleider Meine Jansma over het project.