Studenten Open-ICT onderzoeken datagestuurd machineonderhoud voor MAKE Center
Wat doe je als bedrijf als een machine het begeeft? Je belt een reparateur en hoopt maar dat het snel wordt opgelost en de downtime beperkt blijft. Maar wat als machines zelf kunnen voorspellen wanneer onderhoud nodig is, nog voor ze uitvallen? Studenten Open-ICT van de HU kregen van het MAKE Center de opdracht zo’n vorm van predictive maintenance te onderzoeken en ontwikkelen.
Het MAKE Center, een publiek-private samenwerking tussen ROC Midden Nederland en OBM Midden Nederland, koppelt mbo-studenten aan leer-werk-bedrijven. Mbo-studenten volgen daar hun opleiding en doen meteen relevante werkervaring op. Hans van Zelderen, marketing- en projectmanager van het MAKE Center: “Drie jaar geleden hebben we tegen het pand van ROC Midden Nederland een nieuwe hal neergezet met hightech machines, van constructiemachines tot mechatronica-apparatuur, waarmee de mbo’ers nu praktijkles krijgen.” Studenten Open-ICT van de HU hebben voor het MAKE Center de netwerkinfrastructuur van de hal in kaart gebracht. “Die samenwerking smaakte naar meer”, vertelt Hans. “Het leek ons mooi om studenten van de opleiding de opdracht te geven om onderzoek te doen naar predictive maintenance: hoe kan data gebruikt worden om machinestoringen te voorspellen en uitvaltijd te verminderen?”
Sneeuwbaleffect
De studenten onderzochten eerst welke data de machines al verzamelden en hoe die inzichtelijk kon worden gemaakt. Ze bezochten machinebouwers en een leverancier, en kregen tips van andere Fieldlabs tijdens sprint reviews. Een van die studenten is Seb Jimmink. “Ik vond het superleuk en een hele ervaring om hier aan deel te nemen. Als product owner was ik verantwoordelijk voor veel van het contact met externe partijen. Dat is voor mij een van de grootste leeropbrengsten geweest.”
De studenten zijn niet de enigen die hiervan leerden, stelt Hans. “Studenten krijgen de mogelijkheid om te zien hoe dingen in het echt werken en leren hoe je zo’n onderzoek in de praktijk kunt uitvoeren. Hoe ga je data verzamelen, hoe kan je op basis van die data voorspellingen doen? In dat proces komen ze met nieuwe inzichten en innovatieve benaderingen, waar wij weer van leren. Ik betrek er ook onze docenten bij, om te kijken of zij met deze kennis het onderwijs aan mbo4-studenten kunnen verrijken. De koplopers onder de docenten inspireren hun collega’s, wat zorgt voor een sneeuwbaleffect. Ten slotte laten we als fieldlab met dit onderzoek zien hoe bedrijven kunnen beginnen met predictive maintenance.”
"De studenten brengen met dit project het kunnen diagnosticeren van oudere machines op een hoger plan. Met concrete, werkende oplossingen"
Een meer analytische manier
“Het is een zeer vernieuwend project met een pragmatische insteek en een mooi voorbeeld van samenwerking tussen hbo en mbo”, stelt Mark Scholten, programmamaker Samen Digitaal. “Waar het mbo de vakmensen levert, kunnen wij als hbo-instelling waarde toevoegen door naar het machinepark op een wat meer analytische manier te kijken. Een deel van de machines die anno 2025 nieuw geproduceerd wordt, verzamelt al data, maar de meeste machines kunnen dat nog niet. De HU studenten brengen met dit project het kunnen diagnosticeren van oudere machines op een hoger plan. Met concrete, werkende oplossingen.”
Kennis in de praktijk
In juni presenteren de studenten hun prototypes. Dit zijn nog geen complete oplossingen voor predictive maintenance, vertelt Peter Snoek. Als docent-coach begeleidt hij de studenten in het project. “De focus van deze lichting studenten lag op het verzamelen van data. Zo maken ze een realtime dashboard waarin je kan zien welke machines uitstaan en welke draaien. Ze hebben daarvoor allerlei sensoren toegevoegd aan machines: sensoren die geluid meten, trillingen, temperatuur. Voor verschillende apparaten werken verschillende oplossingen beter.” Zo werkte Seb aan het ontwikkelen van een geluidssensor. “We wilden de afwijkingen in geluid detecteren die te maken kunnen hebben met het falen van een onderdeel in een machine. De eerste oplossing werkte, maar de kwaliteit niet nog wat te wensen over. We hebben toen in overleg met onze opdrachtgevers betere onderdelen kunnen bestellen waarmee we tot een kleinere, betere versie zijn gekomen. Die hebben we bij een bedrijfsbezoek gepresenteerd aan onze machineleverancier, TUWI.”
Peter: “Het is aan een volgende groep Open-ICT-studenten om op basis van alle data die nu wordt opgehaald, gebruikspatronen te gaan herkennen om zo te kunnen voorspellen wanneer machines dreigen uit te vallen. Het MAKE Center, dat zich steeds meer ontwikkeld tot regionaal kennispartner, kan deze kennis weer verder brengen in de praktijk.”
Open-ICT
Open-ICT is een vrije variant van HBO-ICT aan de HU, waarin studenten vanaf dag één werken aan praktijkprojecten. Seb: “We hebben veel zelfstudie. Dit biedt ruimte om zelf je ontwikkeling in de hand te hebben. Ik vind dit fijn werken. Als je problemen hebt, zijn de coaches behulpzaam met het oplossen van het probleem - maar ook de medestudenten helpen en denken graag mee.” Die coaches zijn dus de docenten, die bij deze opleiding meer een ondersteunende rol hebben, stelt Peter. “Studenten leren zo hoe ze in een team moeten samenwerken en doen kennis op in twee vakgebieden: in de ICT en in het domein waarin ze de opdracht uitvoeren”, stelt Peter. In dit geval is dat dus in machinebouw en -onderhoud. Maar het kunnen ook hele andere domeinen zijn. Momenteel werken studenten bijvoorbeeld ook mee in het project Robosub, waarin ze werken aan onbemande miniduikbootjes voor inspecties onder water. “Twee keer per jaar hebben we een projectenmarkt, de studenten kunnen er zelf aangeven voor welke opdrachtgevers zij aan de slag willen en in welk domein ze dus kennis willen opdoen. Voor september zoeken we nog projecten; bedrijven die die interessant vinden, neem even contact op!”
Hans: “Open ICT is een bijzondere opleiding. Ze zijn erg praktisch ingesteld, hebben relatief veel tijd om onderzoek te doen en zitten dichter op het bedrijfsleven dan vele andere opleidingen. Dat maakt deze opleiding erg geschikt voor dit soort samenwerkingen.”
Over deze samenwerking
Studies | Open-ICT |
---|---|
Type samenwerking | Rijke leeromgeving |