Conferentie ‘Gamedidactiek: Gaming in jóuw les!’

24-01-2017

Wat voegt een spel toe aan jouw lessen? En hoe kun je spellen of games effectief inzetten in je les? Kom er meer over te weten op de conferentie ‘Gamedidactiek: Gaming in jóuw les!’ van Hogeschool Utrecht en Saganet op 24 januari 2017. Ionica Smeets houdt een keynote over speltheorie, het boek ‘Gamedidactiek’ wordt gepresenteerd en er zijn verschillende workshops.

Gamedidactiek conferentie

De dag start met een inspirerende presentatie over speltheorie door wiskundige, auteur en Volkskrant-columniste Ionica Smeets. Daarna wordt het eerste exemplaar van het boek Gamedidactiek toegelicht door de auteur en HU-docent Martijn Koops.

Vervolgens is er ruimte voor het uitwisselen van ervaringen bij de lunch, voordat we ’s middags in een breed scala aan workshops succesvolle praktijkvoorbeelden van games en gamification in de les gaan delen. Hierbij gaat het niet alleen om digitale games, maar ook om bord- en kaartspellen of de biologie ‘escaperoom’.

Programma

  • 10.00 – 11.00 uur: Keynote van Ionica Smeets over speltheorie.
  • 11.00 – 11.30 uur: Het boek ‘Gamedidactiek’ van HU-docent Martijn Koops wordt toegelicht. Hierin worden vier soorten games gedefinieerd die bij verschillende leerdoelen passen:
    • oefenspellen om een vaardigheid te trainen;
    • kennisspellen om het saaie verwerven van droge stof aantrekkelijk te maken;
    • begripsspellen om een gevoel toe te voegen aan cognitieve concepten;
    • en verkennende spellen om van je eigen authentieke gedrag te kunnen leren.
  • 11.30 – 11.30 uur: Introductie van de workshops
  • 12.30 – 13.30 uur: Lunch
  • 13.30 – 16.00 uur: Workshops over o.a.:
    • Gamification op het vo en wo
    • Toegepaste games voor een breed scala aan vakken, ook talen en geschiedenis!
    • (V)mbo games
  • 16.00 - 16:30 uur: Overhandiging eerste exemplaar boek 'Gamedidactiek' aan Jan Bogerd, voorzitter van het College van Bestuur van Hogeschool Utrecht.
  • 16.30 uur: Afsluitende borrel

Thema’s

De conferentie is een spin-off van de HU-minor ‘Vernieuwend leren met ICT en Games’, in samenwerking met de landelijke vereniging voor Simulation en Gaming (Saganet), met als belangrijkste thema’s:

  • de verbinding tussen spel en leren;
  • de toegevoegde waarden van games en spel in de les;
  • delen van veel voorbeelden van succesvolle toepassingen.

Praktische informatie

Datum en tijd: dinsdag 24 januari 2017, van 10.00 tot 17.00 uur.
Locatie: Hogeschool Utrecht
Doelgroep: onderwijsprofessionals en trainers uit alle geledingen en niveaus
Kosten: deelname is gratis
Meld je hier aan
Meer informatie op saganet.nl.

Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Sluiten