Toekomstbestendig hoger onderwijs heeft docenten met onderzoekend vermogen nodig

Auteurs Belinda Ommering, Sandra Wagemakers, Anna van der Want, Mechteld van Kuijk
Gepubliceerd in Profiel Vaktijdschrift
Publicatiedatum 2023
Lectoraat Onderzoekend Vermogen
Soort publicatie Artikel

Samenvatting

Alle hbo-docenten hebben onderzoekend vermogen nodig om in het toekomstbestendig hoger onderwijs te werken en hier aan bij te dragen. Hbo-docenten begeven zich in een dynamische omgeving. Docenten hebben steeds meer rollen, verantwoordelijkheden en taken (Ommering & Koeslag-Kreunen, 2023). Daarnaast verandert het beroepenveld waartoe ze opleiden door (technologische of maatschappelijke) ontwikkelingen. Ook de Corona pandemie of de komst van ChatGPT heeft invloed op het werk van docenten. Hoe ga je hiermee om als docent en/of docententeam? Een belangrijk startpunt is om te herkennen waar handelingskennis ontbreekt, vervolgens deze handelingskennis met een passende grondigheid te verwerven en dit bruikbaar te maken voor de eigen onderwijspraktijk. De zojuist beschreven stappen omvatten het inzetten van het ‘onderzoekend vermogen’. Maar in de weerbarstige dagelijkse praktijk en de wisselende rollen van docenten blijkt dit vaak nog lastig vorm te geven. Als leden van een groter consortium zetten wij ons daarom in voor het expliciteren van de meerwaarde van ‘onderzoekend vermogen’ binnen de context van de hbo-lespraktijk en gaan wij op zoek naar manieren om docenten(-teams) te ondersteunen in het aanboren en (meer) inzetten van dit vermogen.

Aan deze publicatie werkten mee

Taal Nederlands
Gepubliceerd in Profiel Vaktijdschrift
Jaar en volume 2023 7
Trefwoorden onderzoekend vermogen, docenten, hoger beroepsonderwijs (hbo)
Paginabereik 16-20

Belinda Ommering