Studenten nieuwsgierig maken naar complexiteit

Auteurs Dan Greve
Gepubliceerd in Nicolien Montesano Montessori, Mariecke Schipper, Daan Andriessen & Kees Greven (Eds.), Bewegen in complexiteit: Voorbeelden voor onderwijs, onderzoek en praktijk
Publicatiedatum 2019
Lectoraat Onderzoekend Vermogen
Soort publicatie Boek

Samenvatting

Complexiteit van de beroepsuitoefening heeft veel boeiende aspecten maar hoe leren we studenten hun wereld ook door de bril van complexiteit te bekijken? Wat hebben mieren, de beurs en teamwork met elkaar gemeen en wat hebben studenten eraan om dat te weten? Hoe brengen we deze kennis over op een manier die tegelijkertijd intrigeert, bruikbaar is en theoretisch deugt? De afgelopen jaren heb ik hier ervaringen mee opgedaan en die wil ik graag delen. Daarvoor zal ik hieronder een aantal karakteristieke aspecten van complexiteit uit de doeken doen en videomateriaal introduceren dat die aspecten op een prettige en toegankelijke manier in beeld brengt. Daartoe zullen we eerst bekijken hoe we studenten kunnen intrigeren en hun nieuwsgierigheid opwekken. Daarna zal ik de karakteristieken aspecten van complexe systemen in beeld brengen en ik sluit af met manieren waarop studenten kennis over complexiteit zouden kunnen gebruiken in hun beroepsuitoefening.

Aan deze publicatie werkte mee

• Docent-onderzoeker
    • Lectoraat: Onderzoekend Vermogen