Pedagogische c.q. Agogische Sensitiviteit

Auteurs R. van der Linde
Gepubliceerd in Jaarboek 2005 Lectoraat Vernieuwende Opleidingsmethodiek en -didactiek
Publicatiedatum 2005
Soort publicatie Boek

Samenvatting

Aan de basis van leren ligt een pedagogische c.q. agogische relatie. Binnen deze relatie speelt Pedagogische c.q. Agogische Sensitiviteit een grote rol. Pedagogische c.q. Agogische Sensitiviteit is een begrip dat pedagogen en agogen direct herkennen en zich moeilijk laat vatten in verbale taal. Zoals in het volgende gesprek tussen een student van de lerarenopleiding en zijn praktijkbegeleider. Het gesprek gaat over het moment dat de leraar en de klas elkaar lijken te ‘betoveren’. De leerlingen en de leraar zijn op en top betrokken in een leerproces. ‘Hoe doe je dat?’ vraagt de student. ‘Tja …eigenlijk weet ik het niet, een kwestie van ‘timing’ en ‘fingerspitzengefulh’.’

Taal Nederlands
Gepubliceerd in Jaarboek 2005 Lectoraat Vernieuwende Opleidingsmethodiek en -didactiek

Neem contact met ons op