Nederlandse Gebarentaal als tweede taal op school

Auteurs Dorien Timmerman, Loes Wauters, Beppie van den Bogaerd, Harry Knoors
Gepubliceerd in Van Horen Zeggen (VHZ)
Publicatiedatum 2015
Soort publicatie Artikel

Samenvatting

Slechthorende en dove leerlingen op scholen voor slechthorende leerlingen en leerlingen met taalontwikkelingsstoornissen (TOS) vormen een minderheidsgroep op school en dat brengt risico’s met zich mee. Zo is hun toegang tot het gesproken Nederlands, de voertaal in de klassen, niet altijd optimaal. En het gesproken Nederlands wordt niet altijd consequent met gebaren ondersteund, aangezien niet elke leerkracht op deze scholen gebaarvaardig is. In dit artikel wordt verslag gedaan van het Kentalis project ‘NGT als T2 op school’ waarin slechthorende en dove leerlingen op Kentalis Rotsoord SO twintig lessen NGT als tweede taal (T2) kregen aangeboden van een dove docent, een native signer. Het doel van deze lessen was tweeledig: het aanleren van NGT-vaardigheden en een bijdrage leveren aan de identiteitsontwikkeling van de leerlingen.

Downloads en links

Taal Nederlands
Gepubliceerd in Van Horen Zeggen (VHZ)
Jaar en volume 56 3
Paginabereik 10-18

Neem contact met ons op