Nederlandse Gebarentaal als tweede taal op school
Auteurs | Dorien Timmerman, Loes Wauters, Beppie van den Bogaerd, Harry Knoors |
---|---|
Gepubliceerd in | Van Horen Zeggen (VHZ) |
Publicatiedatum | 2015 |
Soort publicatie | Artikel |
Samenvatting
Slechthorende en dove leerlingen op scholen voor slechthorende leerlingen en leerlingen met taalontwikkelingsstoornissen (TOS) vormen een minderheidsgroep op school en dat brengt risico’s met zich mee. Zo is hun toegang tot het gesproken Nederlands, de voertaal in de klassen, niet altijd optimaal. En het gesproken Nederlands wordt niet altijd consequent met gebaren ondersteund, aangezien niet elke leerkracht op deze scholen gebaarvaardig is. In dit artikel wordt verslag gedaan van het Kentalis project ‘NGT als T2 op school’ waarin slechthorende en dove leerlingen op Kentalis Rotsoord SO twintig lessen NGT als tweede taal (T2) kregen aangeboden van een dove docent, een native signer. Het doel van deze lessen was tweeledig: het aanleren van NGT-vaardigheden en een bijdrage leveren aan de identiteitsontwikkeling van de leerlingen.
Downloads en links
Taal | Nederlands |
---|---|
Gepubliceerd in | Van Horen Zeggen (VHZ) |
Jaar en volume | 56 3 |
Paginabereik | 10-18 |
Neem contact met ons op
- Telefoon 088 481 81 81
- Email info@hu.nl
-
Stuur ons direct een bericht of voeg 0634101698 toe aan de contactlijst van je telefoon en stel je vraag via WhatsApp.
- Bereikbaar op ma t/m vrij 09.30 - 16.30 uur.