Meer nieuwsaanbod, meer van hetzelfde nieuws. Inventarisatie van lokaal georiënteerde nieuwsmedia in Nederland in 2012. (herziene versie, aug. 2013)

Auteurs Laura Buijs, Quint Kik, Piet Bakker, Judith Katz
Publicatiedatum 2013
Lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie
Soort publicatie Rapport

Samenvatting

Als we kijken naar de Nederlandse situatie, zien we: verschillen tussen regio’s (in het noorden meer media) en verschillen tussen grote en kleine gemeenten (hoe groter, hoe meer media). Ook is er een positief verband tussen het aantal traditionele nieuwsaanbieders in een gemeente en het aantal op zichzelf staande journalistieke online initiatieven. Deze verschijnen dus niet in een gebied waar een vacuüm van nieuws is, maar juist daar waar al veel nieuws beschikbaar is: nieuws trekt nieuws aan. Hier moet wel bij worden verteld dat het geen sterk verband is: regionale verschillen en omvang zijn belangrijker. Nog belangrijker is dat er grote verschillen tussen gemeenten zijn, die niet altijd te verklaren zijn door omvang, regio of aantal traditionele media. Lokale gemeenschappen hebben kennelijk ook hun eigen dynamiek die invloed heeft op het lokale medialandschap

Taal Nederlands

Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie