Campagne Strategie Instrument (CASI) Versie 2.0

Auteurs Babs Westenberg, Joost Loef, Bas van den Putte, Lector Reint-Jan Renes, Anita van Essen
Publicatiedatum 2012
Soort publicatie Lezing

Samenvatting

Met voorlichtingscampagnes kun je het gedrag van mensen beïnvloeden. Om dit effectief te doen, zijn heldere strategische keuzes nodig. Hoe kom je tot zo'n campagnestrategie? De sociale wetenschap geeft hier steeds meer inzichten in. Om deze inzichten in de praktijk toe te passen, is het Campagne Strategie Instrument ontwikkeld. Dit instrument helpt om een analyse van het gedrag en onderbouwde keuzes te maken. Zo kan er vanuit de beleidsopgave een kansrijke campagnestrategie ontwikkeld worden. Doel: Met het gespreksmodel kom je tot onderbouwde keuzes voor een campagnestrategie. Het geeft in één oogopslag weer welke stappen er gezet moeten worden om hiertoe te komen. Dit gespreksmodel is gebaseerd op het rapport "Gedragsverandering via campagnes" (Ministerie van Algemene Zaken, 2011). Gebruik: het gespreksmodel kan als opening voor het eerste gesprek met de opdrachtgever (Ministerie) en opdrachtnemer (reclamestrategen) dienen. De stappen in het gespreksmodel kunnen worden doorlopen aan de hand van de vragenlijst.

Aan deze publicatie werkten mee

Taal Nederlands
Trefwoorden Overheidscampagnes, Overheidscommunicatie, Gedragsbeïnvloeding, Vragenlijsten, Gespreksmodellen

Neem contact met ons op