Beoordelingsmodel voor eindwerkstukken voor een Faculteit Economie & Management in het hbo

Auteurs Irene van der Marel-Koning, Daan Andriessen
Gepubliceerd in Tijdschrift voor hoger onderwijs
Publicatiedatum 2015
Lectoraat Onderzoekend Vermogen
Soort publicatie Artikel

Samenvatting

De laatste jaren is er in het hbo veel aandacht voor de legitimering van de diploma’s. Het rapport “Vreemde ogen dwingen” heeft een impuls gegeven aan het verbeteren van de afstudeerprocessen bij vrijwel alle opleidingen. Onderdeel van de verbeterslag is het verbeteren van de modellen waarmee eindwerken worden beoordeeld. Deze modellen moeten bijdrage aan een valide, betrouwbaar en voor de student inzichtelijke beoordeling. Belangrijke vraag daarbij is hoe zo’n model kan worden vormgegeven en of een beoordelingsmodel specifiek is voor een opleiding of hetzelfde kan zijn voor meerdere opleidingen. Dit artikel beschrijft een project aan de Hogeschool Utrecht waarin een gezamenlijk beoordelingsmodel voor afstuderen in het economiedomein is ontwikkeld. Het bleek mogelijk een gezamenlijk beoordelingsformulier te ontwerpen waarin ruimte is voor het toetsen van opleidingsspecifieke eindkwalificaties. Het artikel beschrijft de manier waarop het beoordelingsmodel is ontwikkeld en het resultaat van deze ontwikkeling en geeft een aantal succesfactoren aan.

Aan deze publicatie werkten mee

Taal Nederlands
Gepubliceerd in Tijdschrift voor hoger onderwijs
Jaar en volume 33 2

Onderzoekend Vermogen