Duurzaamheidsdag: 60 projecten van en door (oud-)studenten

Bronvermelding: © Evabloem photography

Als grote kennisinstelling wil Hogeschool Utrecht het goede voorbeeld geven in duurzaam denken en doen. Op de Dag van de Duurzaamheid, 10 oktober, werden 60 duurzame initiatieven en ondernemingen van studenten en oud-studenten van de HU geëxposeerd. Bovendien werden de winnaars van de Low Car Diet Challenge 2019 bekend gemaakt.

“‘Dit jaar gaat de Dag van de Duurzaamheid over het succes van de student”, aldus collegelid Tineke Zweed tijdens de opening van de Dag van de Duurzaamheid op Hogeschool Utrecht. “Centraal staat niet het behalen van het einddiploma, maar het opleiden van professionals die het verschil gaan maken in de samenleving.” Studentsucces is één van de ambities van de HU, zoals verwoord in het nieuwe ambitieplan ‘HU in 2026’.

"Fietst u veel?"

Na de opening sluiten de bezoekers zich in groepjes aan bij ‘reisleiders’, die hen in de Open Podium Route langs 60 duurzame projecten van studenten en oud-studenten leiden. Mobiliteit, sociale innovatie, circulaire economie, lifestyle & gezondheid, smart sustainable cities; de initiatieven sluiten allemaal aan bij één of meer van de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties.

“Fiets u veel? Waarom niet?” De standhouders lieten de bezoekers graag zien wat ze allemaal zelf duurzaam kunnen doen – met behulp van de getoonde innovaties, natuurlijk. Zoals duurzaam wonen in het Denver House of in het nieuwe circulaire huis dat de studenten van Celcius HU aan het ontwikkelen zijn. En duurzaam rijden in de eenpersoons elektrische autootjes van Carver, liefst over Grasfalt, een asfaltmengsel met duurzaam olifantsgras in plaats van fossiele grondstoffen. Grasfalt wordt gemaakt door Miscancell, het bedrijf van oud-HU-student Marcel van de Peppel. Tussen de innovaties door konden bezoekers bij het HU Green Office kleding ruilen of koffie drinken aan de inclusieve Sign Language Coffee Bar.

"Geniet van de weerstand"

“We bevinden ons op een kantelpunt, gekenmerkt door chaos, weerstand en conflicten. Maar die hebben we nodig”, stelt Jan Rotmans. De hoogleraar, oprichter van Urgenda en algeheel voorman in de duurzame transitie, opende het duurzaamheidssymposium van de HU. “Ik heb vijftien jaar geen weerstand gehad. Dat is pas erg. Dus geniet van de weerstand die er is, zonder weerstand doe je er niet toe.”

Winnaars Low Car Diet Challenge 2019

De dag eindigde met een primeur: de uitreiking van de Low Car Diet Awards. Commissaris van de Koning Hans Oosters maakte de winnaar bekend: Universiteit Utrecht. Bij de universiteit werd tijdens de Low Car Diet Challenge 2019 slechts 10% van de ritten met de auto afgelegd. In totaal werd er 51,5 ton CO2 bespaard door de UU. Ook het team met de hoogste totaalscore in de regio Utrecht-Oost ontving een award, uit handen van wethouder Lot van Hooijdonk: het team ‘’Prinsengrachtengordeldieren’ van a.s.r. Aan alle deelnemende organisaties wordt gevraagd de duurzame reisgewoontes vooral voort te zetten.

Fotografie: Eva Janssens