HU-student Memo Kara Khalil: Bouwen aan de toekomst van anderen

Memo Kara Khalil, Syrisch vluchteling en HU-student aan de lerarenopleiding Engels, is genomineerd voor de UAF-Award. Deze prijs is een erkenning voor het doorzettingsvermogen en de prestaties van vluchtelingen die hier een nieuwe toekomst opbouwen. Memo bouwt echter niet alleen aan zijn eigen toekomst, maar ook aan die van anderen. Zoals zijn leerlingen: “Ik wil onderwijs aantrekkelijker maken met nieuwe leermethoden.”

Zelf noemt Memo (32) zich geen bovengemiddeld goede student. Maar de beroepsproducten die hij voor zijn studie moet maken, daar is hij trots op. Daar krijgt hij ook uitstekende cijfers voor. Ze brachten hem zelfs al een baan.

Robot in de klas

“Tijdens een van mijn stages, op het ROC Midden-Nederland, zag ik Zora staan, een robot. Ik leerde dat het een robot voor de zorg is, die mensen kan helpen bewegen. Hij werd op het ROC gebruikt voor de zorgopleidingen. Het ROC had ook een onderwijsrobot, Eddy, maar die kan geen Engels. Zora wel. Dus ik dacht: wat als ik Zora eens inzet voor mijn Engelse lessen?” Memo bedacht input voor Zora: vragen, antwoorden. Hij liet de robot een liedje zingen en dansen. Hij haalde de voorzetsels uit de songtekst, die moesten de studenten dan zelf invullen. “Iedereen in de klas was heel enthousiast. Studenten die moeite hadden met Engels, raakten veel gemotiveerder.”

Exit Eddy

Het succes werd opgemerkt. Memo won de tweede DIO (docent in opleiding) talentenprijs van het ROC Midden-Nederland, en op een leerdag waar hij ‘zijn’ Zora presenteerde, kwamen twee docenten Duits kennismaken: “Die willen hem nu ook inzetten in hun onderwijs.” Misschien dat onderwijsrobot Eddy wel wat jaloers is geworden van Zora’s succes, lacht Memo: “Ik weet niet wie hem geprogrammeerd had, maar op een gegeven moment zagen we Eddy opeens zomaar naar buiten lopen!”

"Opeens zagen we robot Eddy zomaar naar buiten lopen!"

Games in het onderwijs

Het ROC Midden-Nederland wilde Memo aan het eind van zijn stage graag behouden. “Tijdens het feest van de DIO talentenprijs stond ik daarover te praten. Er bleek een baan vrij te zijn. Ter plekke hebben ze een manager erbij gehaald.” Niet veel later was Memo in dienst als docent - deeltijd, want hij gaat nog wel zijn studie afmaken. De volgende stap: nog een beroepsproduct ontwikkelen. Dat wordt het toepassen van digitale games in het onderwijs. “Het onderwijs vernieuwen, dat vind ik interessant. Kijken hoe je met nieuwe technieken en methoden meer kan bereiken bij leerlingen, ze beter kan motiveren en laten leren.”

HU Home

Memo heeft zijn weg duidelijk gevonden. Maar hij is niet vergeten hoe moeilijk het is als je hier net bent, om de taal te leren, contacten op te bouwen. Daarom zet hij zich ook in voor andere vluchtelingen. Buiten de HU – met een voetbalteam voor vluchtelingen – en erbinnen, met HU Home. “Met HU Home wil ik eerstejaars vluchtelingstudenten hulp bieden, zodat zij in het eerste jaar niet stoppen met hun opleidingen.” Het project wordt gesteund door het UAF en de HU. Het project krijgt een fysiek lokaal, het taallokaal, waar medestudenten klaarstaan om vluchtelingstudenten te ondersteunen bij het opstellen van hun studieverslagen. Daarnaast gaat HU Home vluchtelingstudenten koppelen aan mentoren: medestudenten die het leuk vinden anderen te helpen, nieuwe vrienden te maken.

Die maatschappelijke betrokkenheid en projecten betekenen wel dat Memo zelf pas volgend jaar zijn afstudeerstage kan gaan doen. Grijnzend: “Dan kan ik tenminste nog een jaar lang zelf bij HU Home betrokken blijven. Het is goed zo.”

Uitreiking

Op 5 oktober maakt Stichting voor Vluchteling-Studenten UAF bekend wie de uitblinker van het jaar is en de UAF Award ontvangt. De winnaar mag een opleiding uitkiezen bij ICM Opleidingen & Trainingen voor maximaal vierduizend euro.