HU reikt HUgenotenprijs uit aan docenten en studenten

Tijdens de jaaropening 2018 heeft Hogeschool Utrecht de HUgenotenprijs uitgereikt aan Docent Parviz Samim, docent-onderzoeker Martijn Rietbergen en de studenten Mohamed El Mahyaoui en Khalid El Jerari. De HUgenotenprijs is voor mensen die een buitengewone bijdrage hebben geleverd aan de hogeschool.

Parviz Samim

Ooit studeerde de als 17-jarige Afghaanse vluchteling naar Nederland gekomen Parviz Samim zelf aan de HU. Inmiddels is hij er een geliefd rechtendocent, in 2016 verkozen tot HU-docent van het jaar en in 2017 genomineerd voor de landelijke uitverkiezing. “Hij is bevlogen, respectvol en beschikt over veel kennis. Samim staat midden in de samenleving waardoor ook zijn lessen midden in de actualiteit staan”, aldus het laudatio. Naast zijn werk voor Hogeschool Utrecht is Samim actief binnen de Afghaanse leefgemeenschap in Nederland, waarvoor hij veel waardering heeft gekregen, onder andere van de Afghaanse ambassade. Op zijn Facebookpagina Juridische Bijles legt hij op toegankelijke wijze juridische begrippen en toepassingen uit aan zijn volgers. Intussen oriënteert hij zich ook nog op een promotie-traject. “Parviz Samim is het levende bewijs dat persoonlijke ambitie en doorzettingsvermogen het verschil maken. Met trots benoemen wij hem tot HUgenoot.” Bekijk het filmpje.

Martijn Rietbergen

Martijn Rietbergen is hogeschooldocent Duurzame Energie bij de opleiding werktuigbouwkunde van de HU én onderzoeker bij het lectoraat Nieuwe Energie in de Stad. In zijn werk brengt hij onderzoek, onderwijs en het werken met bedrijven en overheden samen. De resultaten van zijn onderzoek vertaalt hij direct naar de beroepspraktijk en het onderwijs. “Hij is een verbinder zowel wat betreft inhoud als het verbinden van mensen en organisaties”, aldus het laudatio. “Door zijn manier van vragen wekt hij de nieuwsgierigheid van studenten en zet ze aan tot het zelf ontdekken van creatieve oplossingen.” Rietbergen is tevens een internationaal gewaardeerd onderzoeker die onder andere bijdragen leverde aan de internationaal succesvolle projecten ESSENCE en SAUNAC. Hij heeft zich verder bijzonder ingezet voor de continuering van het lectoraat Nieuwe Energie in de Stad. Voor al deze verdiensten ontvangt hij nu de HUgenotenprijs van Hogeschool Utrecht. Bekijk het filmpje.

Mohamed El Mahyaoui en Khalid El Jerari

In juni 2017 studeerden de accountancy- en honoursstudenten Mohamed El Mahyaoui en Khalid El Jerari af op het onderwerp Islamic Finance, een systeem van bankieren volgens de islamitische regelgeving. Er verscheen een artikel over hun onderzoek in vakblad Executive Finance en accountantskantoor Ernst & Young toonde veel belangstelling. “Voor studenten met een Islamitische achtergrond heeft deze publicatie een duidelijke voorbeeldwerking”, stelt het laudatio. Dat prijst het onderzoek ook voor de grote maatschappelijke waarde: deze alternatieve financieringsvorm kan bijdragen aan de inclusie van mensen met een islamitische achtergrond. Kennis hierover opdoen en verspreiden is dus belangrijk. “Het is een complex onderwerp en de kennis hierover binnen de HU ontbreekt. Maar het is de studenten gelukt. Deze publicatie heeft iets teweeggebracht.” Daarvoor ontvingen Mohamed El Mahyaoui en Khalid El Jerari de HUgenotenprijs. Er wordt gekeken naar de mogelijkheden voor vervolgonderzoek binnen de HU, samen met het beroepenveld. Bekijk het filmpje.

De HUgenotenprijs

De HUgenotenprijs wordt jaarlijks door het College van Bestuur van de HU uitgereikt aan een ‘HUgenoot’: een docent, medewerker of student die op inspirerende, creatieve en betrokken wijze een bijzondere bijdrage heeft geleverd aan de hogeschool en de maatschappij. De prijzen werden dit jaar uitgereikt door collegelid Tineke Zweed.