HU-onderzoeker Marleen Sol wint Klokhuis Wetenschapsprijs

Marleen Sol

Marleen Sol, onderzoeker van Hogeschool Utrecht, is de winnaar van de derde Klokhuis Wetenschapsprijs. Zij won met haar promotieonderzoek aan UMC Utrecht, naar hoe je kinderen kan leren zo goed mogelijk hun rolstoel te gebruiken. Zij werd uitverkozen door kinderen, die via de website van Het Klokhuis konden stemmen op het onderzoek dat zij het meest interessant en relevant vinden.

Marleen Sol

Op woensdag 7 november maakte Klokhuispresentator Janouk Kelderman de winnaar bekend tijdens de junioropening van het InScience Festival. Naast de uitreiking van de prijs, werd de première van de Klokhuisaflevering ‘Onderzoek bij kinderkanker’ getoond, het winnende onderzoek van afgelopen jaar. Ook over het winnende onderzoek van Marleen Sol wordt een wetenschapsaflevering van Het Klokhuis gemaakt. Met haar onderzoek krijgen artsen en onderzoekers meer inzicht in hoe goed kinderen in een rolstoel kunnen rijden en of een rolstoeltraining het rolstoelgebruik verbetert. 1.466 van de 7.108 kinderen die hun stem uitbrachten, vonden dit het meest aansprekende onderzoek van de tien genomineerden. In totaal waren 69 onderzoeken ingezonden door Nederlandse universiteiten, UMC’s en hogescholen.

Mooie kans

Marleen Sol was blij met haar prijs: ”Wat een mooie kans om kinderen te laten zien wat we te weten zijn gekomen tijdens dit onderzoek! Het is belangrijk dat kinderen in rolstoelen goed leren omgaan met hun rolstoel, zodat ze mee kunnen doen met andere kinderen."

Over de Klokhuis Wetenschapsprijs

Het Klokhuis (NTR) bekroont met deze wetenschapsprijs interessant en relevant wetenschappelijk onderzoek voor kinderen van 9 tot 12 jaar. Het doel van de prijs is om een breed en jong publiek bekend te maken met wetenschappelijk onderzoek in Nederland. De prijs is voor de derde keer uitgereikt. Aan het onderzoeksgebied van het winnende onderzoek wordt een wetenschapsaflevering van Het Klokhuis gewijd die wordt vertoond tijdens InScience 2019.

Over het onderzoek

Wil je meer weten over het onderzoek, kijk dan op de website van het Lectoraat Leefstijl & Gezondheid van Hogeschool Utrecht of stuur een mailtje naar marleen.sol@hu.nl.