Hogeschool Utrecht hijst pridevlaggen: “Een mooi, zichtbaar beeld van acceptatie”

Voor een welkom gevoel op onze hogeschool is het belangrijk dat iedereen zich gezien en thuis voelt. Daarom gaat de HU op een aantal momenten in het jaar speciale vlaggen hijsen: de pride vlag en de transgender pride vlag. Leden van de Gender & Sexuality Alliance (GSA) van de HU vertellen waarom dit zo belangrijk is.

vlaggen

Waarom deze vlaggen? Waarom nu?

Student Isabella Flore, GSA-HU bestuurslid: “Het gaat steeds slechter met de acceptatie van de LHBTIQ+ community in Nederland. In Eindhoven werden onlangs regenboogvlaggen verbrand en werd iemand uitgescholden en mishandeld. Op 16 april verstoorden tegenstanders een voorleesmiddag van drag queens. Ook op social media worden er steeds vaker en makkelijker haatdragende berichten verspreid. Dit alles zorgt voor toenemende angst in de LHBTIQ+ community. Angst om uit te komen voor wie je bent en van wie je houdt. Het is nu dus extra belangrijk om steun te tonen. Het uithangen van de vlag is een tegengeluid aan de haatzaaiers. Je laat hen zien: Wij staan niet met jou. Wij staan er voor onze gemeenschap, voor al onze leerlingen en medewerkers.”

Waarom is het belangrijk dat we dit als HU doen?

Isabella: “Een vlag is een mooi, zichtbaar beeld van acceptatie. Je laat zien: jullie bestaan, jullie zijn mooi, wij zien jullie en jullie mogen er zijn. Dit helpt, vooral onder leerlingen, bij het creëren van een prettige leeromgeving. Iedereen moet zich thuis kunnen voelen bij de HU.”

“Queer zijn is ook: nooit 100% kunnen weten of je ergens of met iemand veilig bent. Het is altijd op je hoede zijn voor wat je doet of zegt. Zelfs in Nederland. Bij het zien van de inclusievlag kan je even je schild laten zakken. Want dan weet je, hier word ik geaccepteerd. Hier maakt het niet uit wie ik ben en tot wie ik me aangetrokken voel. Ik kan bestaan. Helemaal op een grote onderwijsinstelling als Hogeschool Utrecht vind ik dit beeld erg belangrijk.”

Symboolpolitiek of meer dan dat?

Jessie van Sambeek, allround ondersteuner, GSA-HU bestuurslid en portefeuillehouder Community: “Aan de ene kant zijn er veel positieve ontwikkelingen: we hebben sinds kort een GSA die wordt gefinancierd door de HU, waardoor er werk kan worden gemaakt van een aantal zaken waar de queer community binnen de HU al een lange tijd tegenaan loopt. Ook heeft het College van Bestuur zich uitgesproken op de Utrecht Pride en wordt er een stem gegeven aan queer personen op pagina’s en nieuwsbladen van de HU. Deze steun zien wij en waarderen wij enorm. Aan de andere kant lopen wij regelmatig binnen de HU tegen blokkades op en zijn er een aantal kwesties die al heel lang liggen en nog steeds niet aangepakt worden, zoals het niet meer naar sekse vragen – of het geven van meer seksemogelijkheden - in allerlei administratieve systemen. Het is belangrijk dat de HU en andere grote organisaties zich afvragen: wat kunnen we nog meer doen voor de queer community binnen en buiten de HU naast het hijsen van een vlag?”

Elena Valbusa, Diversity Officer bij de HU, beaamt dit: “Sinds de oprichting van het Netwerk Diversiteit & Inclusie en de GSA zijn een aantal concrete resultaten bereikt, zoals genderneutrale toiletten en de ondertekening van het convenant WorkPlacePride. Ook is er hard gewerkt om de zichtbaarheid van de HU LHBTIQA+ community te vergroten, zoals met het regenboogfietspad en het vieren van Coming Out Day en Paarse Vrijdag. Een aantal ambities en doelstellingen zijn nog niet bereikt maar mijn indruk is dat de thema’s die worden aangekaart, serieus worden genomen en worden behandeld. Het is een zoektocht die we samen afleggen. De aanwezigheid van een actieve LHBTIQA+ community en GSA zorgt ervoor dat we scherp blijven.”

Welke reacties verwachten jullie?

Docent en bestuurslid GSA-HU Felix van Vugt: “Er zullen zeker studenten en wellicht ook medewerkers zijn die er aanstoot aan nemen. Wij verwachten echter dat het overgrote deel van de studenten en medewerkers het mooi en goed vinden. Ongemak is bovendien geen reden om het niet te doen, dat is buigen voor intolerantie. Als ongemak tot uiting komt, is dat een prachtig aangrijpingspunt om het gesprek aan te gaan en te laten zien waar we als hogeschool voor staan: een open, duurzame en rechtvaardige samenleving.”

De vlaggen zullen gehesen worden op de volgende momenten:

• Maand juni - Pride maand
  • 11 oktober - Coming Out Day