Hogeschool Utrecht en Universiteit Utrecht beraden zich op mogelijke sancties USC

De Colleges van Bestuur van de Universiteit Utrecht en Hogeschool Utrecht beraden zich op mogelijke sancties tegen het Utrechtsch Studenten Corps (USC). Eind vorige week werd duidelijk dat leden van het USC een lijst hebben gemaakt en verspreid waarop vrouwelijke studenten met naam en toenaam seksueel werden ‘gerecenseerd’.

“We nemen dit heel hoog op”, zegt rector magnificus Henk Kummeling namens het College van Bestuur van de UU en collegevoorzitter van Hogeschool Utrecht Wilma Scholte op Reimer. “We hebben een stevig en glashelder gesprek gehad met het USC-bestuur en beraden ons nu op het vervolg.” Welke eventuele sancties het USC krijgt opgelegd wordt later deze week bekend gemaakt.

Het verspreiden van de lijst heeft ingrijpende gevolgen voor de rond dertig betrokken studentes, van wie een deel studeert aan de hogeschool en een deel aan de universiteit. Indien gewenst, bieden Hogeschool Utrecht en Universiteit Utrecht hen persoonlijke ondersteuning.

Studenten die support willen of behoefte hebben aan een gesprek naar aanleiding van dit bericht, kunnen via deze pagina terecht bij onze vertrouwenspersonen en studentpsychologen.