Taaldocent in vo en mbo

De veranderingen in het vak Nederlands vragen van docenten dat zij hun kennis en vaardigheden blijven ontwikkelen. Goed taalonderwijs vraagt om bekwame taaldocenten. Heb je nog geen bevoegdheid en wil je je ontwikkelen tot een bekwame docent Nederlands of aantonen dat je dat al bent? Kies dan voor het traject Taaldocent in het vo en mbo.

Cursus Taaldocent in vo en mbo: voorbeeld van een lessituatie met studenten

In het traject is er steeds aandacht voor theorie, vakdidactiek en de toepassing daarvan in de eigen lespraktijk. Je wordt uitgenodigd om eigen materiaal als input mee te nemen en materiaal te ontwikkelen dat meteen in je eigen lessen ingezet kan worden. Bovendien kunnen de modules in overleg worden toegespitst op de schoolspecifieke situatie.

Handig om te weten

Startmoment Continu
Lesdata In overleg met je school
Studie-investering Afhankelijk van het aantal modules dat je volgt
Deelnemers 12 - 25
Locatie Incompany
Diploma Certificaat met de studie-investering (280 uur)

Zin om te beginnen met deze opleiding?

Meer weten?

De belangrijkste informatie op een rij.

Opleidingsinhoud

Het traject Taaldocent in vo en mbo wordt ingevuld in samenspraak met je eigen school. Het aantal modules is afhankelijk van het bekwaamheidsprofiel dat je school heeft opgesteld. Het zijn er maximaal zes. In het traject is er steeds aandacht voor theorie van het vak, vakdidactiek en de toepassing daarvan in je eigen praktijk.

• Leesvaardigheid
    Leesproces, leesstrategieën, functionele taken en woordenschat
  • Mondelinge taalvaardigheid
    Aspecten van spreek- en luistertaken, feedback en beoordeling
  • Schrijfvaardigheid
    Proces en product van schrijven, spelling en taken en beoordeling
  • Taalexpert
    Verdieping op het gebied van taalproblemen (bijv. dyslexie en tweedetaalleerders), signaleringsinstrumenten, diagnostiek en handelingsplannen gericht op differentiëren
  • Taalgerichte didactiek & taalcoach
    Didactiek van het taalgericht vakonderwijs, (tweede-) taalverwerving, taalniveaus en doorlopende leerlijnen, coaching op het gebied van taaldidactiek.
  • Algemene didactiek
    Formele doelstellingen van het schoolvak Nederlands, analyseren en vergelijken van lesmethodes, ontwerpen van leerlijnen, didactische werkvormen met observatie- en toetsinstrumenten.

Je werkt in een blended leeromgeving. Dat betekent dat je onder begeleiding van een docent een combinatie van contactonderwijs en online leren volgt. De online omgeving biedt instructievideo's, weblectures, sessies met opdrachten, de mogelijkheid tot feedback, een forum en contact met de docent. De verhouding tussen contactbijeenkomsten en online leren is afhankelijk van de afspraken die wij met je school maken.

Je rondt elke module af met een dossieropdracht waarbij je een product ontwikkelt voor de eigen praktijk. Hiermee toon je de bekwaamheid voor dat vakonderdeel aan.

De studiebelasting per module is maximaal 140 uur en is als volgt verdeeld:

• 14 uur contacttijd (face-to-face en/of online)
  • 14 uur contacttijd in leerteam
  • 35 uur voorbereiding, literatuur en onlinemateriaal bestuderen, onderzoek praktijk (-materiaal)
  • 14 uur verwerkingsopdrachten, uitwerking voor eigen lespraktijk
  • 60 uur voor de eindopdracht, je product voor de eigen praktijk
  • 3 uur verwerking van de feedback op je eindopdracht

Deze opleiding bieden we incompany aan. Dat betekent dat wij goed kijken naar de wensen van jou en je organisatie, om zo een passende inhoud aan te bieden. Over locatie en prijs overleggen we ook.

Toelating

Je kunt meedoen aan de cursus als je:

• werkzaam bent als leraar in het vo of mbo;
  • taalniveau 3F hebt.

Na deze opleiding

Als je het traject Taaldocent in vo en mbo hebt afgerond, kun je lesgeven als docent Nederlands op je eigen school. Je kunt na dit traject bovendien instromen in de opleiding Leraar Nederlands Tweedegraads van de HU. De behaalde modules kun je dan inzetten bij het aantonen van (delen van) leeruitkomsten van deze opleiding, waardoor je sneller je volledige bevoegdheid kunt behalen. Je kunt vervolgens lesgeven op alle niveaus van het mbo en in de onderbouw van het vo.

Er ontstaan steeds meer tekorten aan docenten Nederlands in het vo en het mbo. Je bent voor een school aantrekkelijk omdat je na dit traject al beschikt over belangrijke bekwaamheden als docent. Het vormt voor jou een goede opstap naar bevoegd docentschap, wat je kansen op de arbeidsmarkt alleen maar vergroot.

Na deze opleiding kun je doorstromen in de opleiding Leraar Nederlands Tweedegraads.

Overige informatie

De opleiding Taaldocent in vo en mbo is een incompany opleiding. Afhankelijk van jouw wensen en die van je school stellen we een offerte op.

Theorie en eigen lespraktijk worden in dit traject aan elkaar gekoppeld: je levert zelf input en ontwikkelt materiaal dat meteen in je eigen lessen ingezet kan worden. Bovendien kunnen we modules in overleg toespitsen op de eigen schoolspecifieke situatie.

Waarom Taaldocent in vo en mbo bij de HU?

• Een gewaardeerde opleiding

De module maakt deel uit van een NVAO-geaccrediteerde bacheloropleiding én deze nascholing is opgenomen in het lerarenregister.

• Kom verder in je carrière

De HU geeft eigentijds onderwijs dat goed aansluit op de praktijk.

• Combineer studie, werk en privé

Door de innovatieve blended learning-omgeving kun je je studie goed inpassen in je drukke leven.

Deze opleiding is gecertificeerd door:

Leslocatie Hogeschool Utrecht Padualaan 97

Interesse in de opleiding Taaldocent in vo en mbo?