Innovatie en actie-onderzoek in de zorg

Deze cursus is speciaal ontworpen voor verpleegkundigen die zich verder willen ontwikkelen in leiderschap tonen binnen hun vakgebied. De focus ligt op het versterken van innovatiekracht om praktijkgerichte verandervraagstukken op te lossen en de kwaliteit van zorg te waarborgen. Door middel van actie-onderzoek leren deelnemers effectieve en duurzame verbeteringen door te voeren in hun werkomgeving.

In de 4-daagse cursus Innovatie en actie-onderzoek in de zorg leer je actie-onderzoek en innovatie toepassen om zorgkwaliteit te verbeteren. Je werkt aan praktijkvraagstukken en speelt proactief in op complexe zorg- en team gerelateerde uitdagingen. Na afloop kun je direct aan de slag met duurzame verbeteringen in je werkomgeving.

Aanmelden

Zin om te beginnen met deze opleiding?

Handig om te weten

Startmoment Maart 2026
Lesdata 16 maart, 13 april, 15 juni, 29 juni van 10.00 – 17.00 en twee keer online coaching
Studie-investering De gehele leergang bestaat uit vier lesdagen en twee keer online coaching
Kosten

€ 1960 (vrij van btw)

Dit bedrag is inclusief catering (koffie, thee en luncharrangement) tijdens opleidingsdagen.

Bekijk de mogelijkheden voor een tegemoetkoming in de studiekosten.

Deelnemers 15-24
Locatie Koningsbergerstraat 9 Utrecht
Diploma Bewijs van deelname

Opleidingsinhoud

De cursus bestaat uit 6 lesdagen. Je leert hoe jij jouw persoonlijk leiderschap dat je hebt vormgegeven in de cursus Persoonlijk leiderschap voor verpleegkundigen kunt toepassen met behulp van theorie, in kwaliteitsverbetering, verandertrajecten en het coachen van je collega’s. Tijdens deze lesdagen is er begeleide en onbegeleide intervisie om intercollegiaal complexe beroepssituaties te bespreken.

Dag 1 Leiderschap &  Veranderkunde - 16 maart
Dag 2 Actieonderzoek doen* - 13 april 
Online coaching - in de week van 4 mei 
Online coaching - in de week van 1 juni
Dag 3 Implementatie en Borging - 15 juni 
Dag 4 Afronding - 29 juni 

*Er zit een periode van twee maanden tussen dag 2 en dag 3. Gedurende deze periode werk je zelfstandig aan je actie-onderzoek, waarbij de docent maandelijks online coaching (1 uur) aanbiedt. 

 

De onderwijsvorm is gebaseerd op ervaringsleren. Tijdens de lesdagen is er veel aandacht voor theorie, interactie, het delen van ervaringen, reflecteren en uitwisselen van best-practices. Deze module sluit je af met een verbeterplan, gebaseerd op een vraagstuk uit je eigen organisatie, dat je kunt implementeren.

Na het volgen van deze cursus heb je inzicht in organisatiekunde en veranderkunde  om verbetervraagstukken te analyseren en op te lossen. Je leert om samen met je collega’s te leren en te veranderen vanuit reflectief denken en een juiste integratie van wetenschap en praktijk.

Toelating

Iedere verpleegkundige (BIG geregistreerd) die zich verder wil ontwikkelen in het vormgeven van verbetertrajecten gericht op innovatie en actie-onderzoek in de zorg en de cursus Persoonlijk leiderschap voor verpleegkundigen heeft afgerond is welkom.

Docenten

Enthousiaste, ervaren docenten verzorgen het onderwijs in deze cursus.

Na deze opleiding

Na het volgen van deze cursus ben je meer autonoom en ben je in staat om aan de slag te gaan met het implementeren en borgen van de innovatie. Met jouw leiderschap en verworven kennis draag jij bij aan het vergroten van de kwaliteit van zorg voor zorgvrager, organisatie en beroepsgroep.

Je bent in staat om als reflectieve (EBP) professional, kwaliteitsbevorderaar en communicator leiderschap te tonen volgens BN2030.

Deze cursus helpt je bewust te worden van mogelijkheden en kan een opstap zijn naar een nieuwe positie of rol binnen een organisatie. Denk daarbij aan rollen die kennis van kwaliteit, innovatie en leiderschap vragen.

Overige Informatie

Neem voor meer informatie, bijvoorbeeld voor een incompany aanbod, contact op met cvs@hu.nl.

Waarom Innovatie en actie-onderzoek in de zorg

  • Ervaringsleren

  • Toepasbaar in je eigen team en organisatie

  • Basis voor nieuwe uitdagingen en groei

Interesse in de post-hbo opleiding Innovatie en actie-onderzoek in de zorg?