Graphic journalism - de kracht van getekende verhalen

Tekenen heeft unieke kwaliteiten die op verschillende manieren ingezet kunnen worden. Van zeer persoonlijke graphic memoirs tot inzichtelijke infographics. Tijdens de cursus Graphic journalism – de kracht van getekende verhalen leer je hoe je tekenen en schrijven kunt combineren om informatieve en empathische verhalen te vertellen.

Iedereen kan tekenen! Tijdens de cursus behandelen we de theorie over het medium graphic journalism en de taal van tekeningen en strips. Vervolgens ga je hier zelf mee aan de slag. Om deel te nemen hoef je geen virtuose tekenaar te zijn: Je leert communiceren met jouw tekenhandschrift en werkt gedurende zes werken aan je eigen getekende verhaal.

Deze cursus is bedoeld voor journalisten, studenten journalistiek, tekenaars en vormgevers.

Handig om te weten

Startmoment 12 maart 2024
Lesdata 12 maart t/m 16 april 2024
Tijd: 19:00 - 22:00 uur
Studie-investering Tot 4 uur per bijeenkomst (exclusief bijeenkomsten)

€ 795 (vrij van btw)

De prijs is exclusief materialen. Deze dien je zelf aan te schaffen. Zie overige informatie.
Deelnemers Maximaal 10 deelnemers
Locatie Koningsbergerstraat 9 Utrecht
Diploma Certificaat van deelname

Zin om te beginnen met deze opleiding?

Meer weten?

De belangrijkste informatie op een rij.

Opleidingsinhoud

Je leert hoe je de twee media, tekenen en schrijven, met elkaar kunt combineren om verhalen te vertellen die zowel informatief zijn als empathie opwekken.

Een getekend verhaal ontstaat op het papier, niet in het hoofd van de maker. Het is belangrijk dat je ziet wat je doet en dat verder uitwerkt.

Tijdens de lessen leer je hoe je een journalistiek verhaal kunt vertellen en welke vorm past bij welk verhaal. Je werkt zelf een eigen verhaal uit dat in de vorm past bij het onderwerp. Elke les is opgebouwd uit een theoretisch en een praktisch gedeelte.

• In het theoretische deel leer je wat graphic journalism is, welke vormen van graphic journalism er bestaan en welke vormen geschikt zijn voor welke onderwerpen/soorten verhalen. Vanuit de theorie en de voorbeelden uit de praktijk ga je aan de slag met een eigen verhaal.
  • Tijdens het praktische deel doen we oefeningen met beeld en tekst en werk je aan je langere verhaal dat je gedurende de cursus uitwerkt tot een af verhaal.

De lessen zijn een combinatie van theorie, inspiratie van anderen (bekende graphic journalisten maar ook cursusgenoten) en oefeningen. De cursus is hands on, je leert stapsgewijs hoe je een getekend journalistiek verhaal maakt in de vorm die bij het onderwerp past.

Na het volgen van de cursus Graphic journalism- de kracht van getekende verhalen:

• Heb je ontdekt hoe een verhaal de lezer betrekt als tekst en tekeningen met elkaar samen het verhaal vertellen.
  • Zie je wat de meerwaarde is van tekenen bij het maken van een journalistiek verhaal.
  • Weet je welke vorm van graphic journalism geschikt is bij een bepaald onderwerp.

Docenten

Eva Hilhorst

Eva Hilhorst is illustrator en graphic journalist

Eva Hilhorst (1970) studeerde fotografie en grafische kunsten aan de academie Sint Joost in Breda. Van 2007 tot 2013 woonde zij in Brussel, waar zij zich ging toeleggen op het maken van strips en stripreportages.

In 2015 richtte ze Drawing the Times op, het internationale platform voor graphic journalism, en ontwikkelde ze zich tot deskundige op het gebied van graphic journalism. Daarnaast geeft zij het vak visuele reportage aan de HKU en geeft zij regelmatig workshops en masterclasses ook in het buitenland om graphic journalism een plek te geven binnen de mainstream media.

Na deze opleiding

Na afloop van de post-bachelorcursus Graphic journalism - de kracht van getekende verhalen heb je een goed inzicht in de mogelijkheden van graphic journalism. En zie je waarom bepaalde onderwerpen zich bij uitstek lenen om in de vorm van een  getekend verhaal verteld te worden. Je hebt geleerd om zelf een getekend journalistiek verhaal te maken, eventueel om door een professionele tekenaar uit te laten werken.

Na afloop:

• herken je de verschillende vormen van graphic journalism en kun je beoordelen welke onderwerpen zich hiervoor goed lenen.
  • begrijp je hoe tekst en tekeningen elkaar aanvullen en samen een rijke taal vormen, die je zelf ook kunt gebruiken.

Overige informatie

De post-bachelorcursus Graphic journalism - de kracht van getekende verhalen kost € 795,-, vrij van btw, exclusief materiaal.

Je dient zelf te beschikken over basismateriaal:

• Papier: A4 en A3 en een tekenboekje om als visueel dagboek te gebruiken.
  • Potlood, fineliner, kleurpotloden en/of viltstiften, waterverf.
  • Ander materiaal waar je zelf graag mee werkt.

De cursus is bestemd voor journalisten, studenten journalistiek, tekenaars en vormgevers

Ook als je niet van plan bent om uiteindelijk zelf verhalen te gaan tekenen, maar wel wilt samenwerken met een tekenaar is deze cursus zinvol.

Waarom Graphic journalism bij de HU?

• Leer van de experts

Een cursus van de HU betekent docenten met kwaliteit en een sterke aansluiting met de praktijk en het werkveld.

• Leer hoe je Graphic journalism toepast in de mainstream media

We geloven in ervaringsleren, en geven daarom verdieping aan de theorie door gewoonweg te doen. Learning by doing!

Direct contact

Sabine Donker

Programmaleider journalistiek

Interesse in de opleiding Graphic journalism - de kracht van getekende verhalen?

Volg deze opleiding