Efficiënt rapporteren in de zorg- en hulpverlening

Alle professionals in de gezondheidszorg en het sociale domein weten het: het schrijven van dagrapportages, plannen van aanpak, mails en andere teksten kost veel tijd. Omdat jouw teksten voor alle betrokkenen beschikbaar (moeten) zijn, moeten zij toegankelijk geschreven zijn. Hoe je dat doet? Door te schrijven vanuit een goede structuur en begrijpelijk Nederlands: dat schrijft sneller en leest makkelijker.

In deze tweedaagse cursus krijg je handvatten aangereikt om helder gestructureerde rapportages en brieven/mails te schrijven. Daarbij besteden we extra aandacht aan het onderscheid tussen feiten en meningen en het formuleren hiervan. De training heeft het karakter van een vaardigheidstraining. Vaardigheden laten zich vooral eigen maken door veelvuldig te oefenen. De training is dan ook praktisch van aard, met veel tips en trucs, en bovendien geaccrediteerd door het SKJ (Stichting Kwaliteitsregister Jeugd) voor 19,5 PE-punten en bij ADAP (Kwaliteitsregister paramedici) voor 22 PE-punten.

Handig om te weten

Startmoment November 2024 en mei 2025
Lesdata Maandag 18 en 25 november 2024 van 9.30 tot 16.30 uur
Dinsdag 13 en 20 mei 2025 van 9.30 tot 16.30 uur
Studie-investering 22 uur (inclusief lesbijeenkomsten en opdrachten)

€ 795 (vrij van btw)

Bekijk de mogelijkheden voor een tegemoetkoming in de studiekosten.

Deelnemers Maximaal 8 deelnemers
Locatie Koningsbergerstraat 9 Utrecht , Incompany
Diploma Certificaat met vermelding PE-punten (21,5 PE bij SKJeugd, 22 PE bij ADAP)

Online open avonden

Bezoek onze online open avonden tussen 28 mei en 7 juni. Wij staan klaar voor jou en je vragen.

Zin om te beginnen met deze opleiding?

opleidingsinhoud

• doel bepalen, doelgroepen vaststellen
  • de tekst afstemmen op de lezer(s)
  • onderscheiden van feiten, meningen en interpretaties
  • structuurmiddelen inzetten: thema’s en subthema’s, hoofd- en bijzaken, voorkeursplaatsen, alinea-indeling
  • schrijven volgens de SOAP-methode
  • kort en bondig schrijven: schrappen van herhalingen en onnodige woorden
  • toegankelijk formuleren
  • bewust omgaan met jargon en vaktaal
  • beargumenteren van verzoeken, adviezen
  • AVG, juridische achtergronden

We werken in een groep van maximaal 12 deelnemers. Je volgt twee dagen training en krijgt tussen de trainingsdagen een schrijfopdracht. Alleen relevante theorie komt aan de orde; tijdens de training oefen je met voorbeelden uit de praktijk. Als eindtoets lever je na de twee trainingsdagen een vooraf besproken tekst uit jouw praktijk in, die de docent beoordeelt op criteria die in de cursus aan de orde zijn geweest. Haal je een voldoende voor de toets, dan verdien je 19,5 PE-punten van het SKJ en 22 van ADAP (als je daar geregistreerd staat).

Je leert sneller en toegankelijker schrijven voor specifieke doelgroepen. Je leert feiten, visies van betrokkenen en interpretaties van gecertificeerde instellingen duidelijk onderscheiden en op de juiste manier verwoorden. Bovendien leer je een standpunt of verzoek onderbouwen.

Docent

De bijeenkomsten worden verzorgd door een docent uit de (communicatie)praktijk, met ervaring met dit onderwerp in de zorg.

Miriam Kerver, hogeschooldocent post-bachelorcursus Eindredactie van teksten en Correct Nederlands schrijven, Hogeschool Utrecht

Miriam Kerver

Miriam Kerver is een zeer ervaren docent, trainer en (eind)redacteur. Ze werkte jarenlang als docent op de School voor Journalistiek en School voor Communicatie en Media Design. Als trainer heeft ze diverse schrijftrainingen verzorgd voor hulpverleners en andere medewerkers bij onder meer de Raad voor de Kinderbescherming, een voogdijinstelling en ziekenhuizen.

Toelating

Je bent werkzaam in de (jeugd)zorg of social work in een functie op hbo-niveau. Voorafgaand aan de training vragen we je een intakeformulier in te vullen en enkele recente eigen teksten op te sturen. Vergeet ook niet teksten mee te nemen naar de training.

Na deze opleiding

Wanneer je de cursus Efficiënt rapporteren in de zorg- en hulpverlening succesvol hebt afgerond, ontvang je een certificaat van Hogeschool Utrecht. Wil je na deze cursus je schrijfvaardigheid verder vergroten? Bekijk dan aan Informatief schrijven: glasheldere teksten, Informatief schrijven: schrijven met meer impact of Creatief schrijven. De workshop Narratief evalueren levert meer kwaliteit en tijd op voor zorgtaken met aandacht voor je team, patiënten en cliënten.

Je weet:

• hoe je helder en toegankelijk formuleert

Eén van de unieke kenmerken van deze cursus is dat deze is ontwikkeld in overleg met meerdere opleidingen binnen het zorgdomein van Hogeschool Utrecht.

Overige informatie

De cursus Efficiënt rapporteren in de zorg- en hulpverlening kost € 795 vrij van btw. Hier zijn de lesmaterialen bij inbegrepen.

In de cursus zijn theorie en praktijk direct aan elkaar gekoppeld. Dit maakt de opleiding bijzonder effectief en levert voordelen op voor jou en je organisatie. Om een wisselwerking te creëren tussen het toepassen van de verworven kennis in de praktijk en de inbreng van je kennis en ervaring tijdens de lessen, dien je een relevante werkplek te hebben.

Deze cursus is speciaal ontwikkeld voor (jeugd)hulpverleners, sociaal werkers en anderen die werken in de sectoren zorg, welzijn en hulpverlening.

Waarom Efficiënt rapporteren in de zorg- en hulpverlening bij de HU?

• Co-creatie werkveld

Deze korte cursus is tot stand gekomen in samenspraak met diverse instituten van Hogeschool Utrecht, zoals het Instituut voor Social work en in overleg met professionals uit de zorg.

• Kom verder in je carrière

Hogeschool Utrecht verzorgt actuele cursussen die aansluiten op de praktijk.

• Een schrijftrainer van topniveau

De docent is een schrijftrainer van topniveau met veel ervaring met schrijftrainingen in de zorg.

Interesse in de opleiding Efficiënt rapporteren in de zorg- en hulpverlening?