Effectieve communicatie bij complexe maatschappelijke vraagstukken

Stikstofproblematiek, woningnood en te weinig handen aan het bed in de zorg: complexe maatschappelijke vraagstukken vereisen effectieve communicatie. Een gebrek aan effectieve communicatie en samenwerking staat een oplossing van een vraagstuk in de weg. Dit roept vragen op zoals, welke rol vervul jij vanuit jouw functie, hoe overzie je de complexiteit van polariserende vraagstukken op bestuurlijk niveau en hoe werk je optimaal samen met alle belanghebbenden? In deze opleiding leer je hoe je effectief communiceert en samenwerkt.

inclusive design

Communiceren bij maatschappelijke vraagstukken is complex omdat:

• vraagstukken voortkomen uit maatschappelijke transities. Kenmerk van complexe vraagstukken is dat zij interacteren. Transities zijn organisch en veroorzaken onzekerheid;
  • meerdere partijen (zoals rijksoverheid, gemeenten, profit-organisaties, belangengroepen en burgers) vanuit een eigen rol met uiteenlopende belangen betrokken zijn;
  • samenwerken en communiceren ook buiten bestuurlijke context plaatsvindt. Maatschappelijke vraagstukken krijgen volop aandacht in de media. Het publieke debat is dynamisch en heeft een grillig verloop.

Handig om te weten

Startmoment 4 februari 2025
Lesdata Dinsdagavond 4 februari t/m 22 april 2025 (m.u.v. 18 en 25 februari) van 19:00 – 22:00 uur
Studie-investering 8 uur

€ 1750 (vrij van btw)

Deelnemers maximaal 12
Locatie Koningsbergerstraat 9 Utrecht
Diploma Certificaat van deelname

Zin om te beginnen met deze opleiding?

Zin om te beginnen met deze opleiding?

Opleidingsinhoud

Je leert effectief communiceren en samenwerken bij complexe maatschappelijke vraagstukken. Je signaleert samenwerkings- en communicatievraagstukken, doorgrondt vraagstukken en stemt de communicatie af op het overkoepelend doel. Uiteraard doe je dat met oog voor alle belangen. Je positioneert voortdurend jouw rol en de rol van jouw organisatie rondom het maatschappelijke vraagstuk.

De cursus Effectieve communicatie bij complexe maatschappelijke vraagstukken is opgebouwd vanuit vijf centrale thema’s:

1. Maatschappelijke transities, je gaat aan de slag met de oorsprong van menig complex maatschappelijk vraagstuk.
2. Bestuurlijke processen van de (profit en non-profit) organisaties die deel uitmaken van het maatschappelijke vraagstuk.
3. Het grillige publieke debat, direct verbonden aan de samenwerkings- en communicatieprocessen en beeldvorming rondom het vraagstuk.
4. Interacties die plaatsvinden over – en rondom - een maatschappelijke vraagstuk.
5. Effectief communiceren over maatschappelijke vraagstukken.

Jezelf positioneren als professional en jouw organisatie positioneren heeft in elk thema een centrale rol.

Toelating

Je hebt hbo-denkniveau en je bent beroepshalve betrokken bij communicatie bij jouw organisatie. Graag ontvangen we jouw cv bij aanmelding.

Docenten

Suzanne de Bakker

Hogeschoolhoofddocent

Dr. Suzanne de Bakker is als hogeschoolhoofddocent Behavioural Communication verbonden aan het lectoraat Communicatie in Digitale Transitie en als docent aan de opleiding Communicatie aan Hogeschool Utrecht.

Haar onderzoek heeft als doel om (communicatie)professionals te ondersteunen in hun dagelijkse werkzaamheden, zodat zij effectief kunnen functioneren en communiceren met de steeds complexer wordende buitenwereld. Zij doet dit door inzichten uit communicatiewetenschap en sociale psychologie toe te passen op praktijkvraagstukken.

Na deze opleiding

In deze cursus heb je geleerd hoe je een maatschappelijk vraagstuk uit de dagelijkse praktijk in een bredere context plaatst. Je bestudeert de samenhang met maatschappelijke transities, bestuurlijke processen en het publieke debat. Ook leer je  samenwerkings- en communicatieproblemen rondom het vraagstuk herkennen en begrijpen. De smaak te pakken? Raadpleeg ook andere cursussen.

Overige informatie

Deze cursus kost € 1750,- vrij van btw. Hier zijn de lesmaterialen bij inbegrepen. Je hoeft niets aan te schaffen voor deze training. Tijdens de training worden er wel suggesties gedaan voor verdiepend naslagwerk.

Alles wat je nodig hebt aan materiaal tijdens de training wordt verzorgd door de trainers en de Hogeschool Utrecht.

Waarom AI inzetten voor communicatieprofessionals?

• Praktijkgerichte docenten

Docenten uit de beroepspraktijk brengen je de meest recente inzichten bij.

• Praktijkgerichte inhoud

Tijdens de cursus ga je aan de slag met actuele casuïstiek die afkomstig is uit (jouw) beroepspraktijk.

• Zelf leren, samen excelleren

Je maakt deel uit van een groep ambitieuze professionals die het beste uit zichzelf en uit elkaar halen.

Direct contact

Yolanda Jongebreur

Programmaleider marketing & communicatie

Interesse in de opleiding Effectieve communicatie bij complexe maatschappelijke vraagstukken?

Volg deze opleiding