Coachen studenten oogzorg - basis en verdieping

Ben je stagebegeleider van studenten van de opleidingen Orthoptie en Optometrie en wil je je coachingsvaardigheden verdiepen? Volg de gratis online stagebegeleiderscursus voor zowel beginnende als ervaren stagebegeleiders. Voor beginnende stagebegeleiders ligt de focus vooral op de basis van coachingsvaardigheden, bij gevorderden op conflicthantering.

De opleidingen Orthoptie en Optometrie van Hogeschool Utrecht leiden studenten op met competentiegericht leren. Het is belangrijk dat ook stagebegeleiders de benodigde kennis hebben om de studenten competentiegericht te coachen en beoordelen. Ook krijg je de nieuwste inzichten over het begeleiden van stagiaires op de werkvloer.

Handig om te weten

Startmoment 18 november
Lesdata Maandag 18 november
Studie-investering 15 uur (inclusief voorbereiding cursusdag)
Deelnemers 15 - 25
Locatie Online
Diploma Bewijs van deelname met de studie-investering

Zin om te beginnen met deze opleiding?

Opleidingsadvies op maat

Kom je er niet uit of heb je vragen? Ga in gesprek en laat je adviseren.

Opleidingsinhoud

Tijdens deze online cursus leer je de basisbeginselen van competentiegericht leren en coachen of verdiep je je kennis over coachen en conflicten. Ook krijg je handvatten aangereikt voor het beoordelen van studenten.

• Competentiegericht leren tijdens de stage en de competentiecyclus.
    Je krijgt inzicht in wat de opleiding onder competentiegericht leren verstaat en hoe dit vorm krijgt in de stage.
  • Coachen van studenten tijdens stage.
    Je krijgt inzicht in coachvaardigheden voor competentiegericht stage begeleiden, de toegevoegde waarde van reflectie op de werkvloer en de ins & outs van werkplekbegeleiding. Je leert wat jou begeleidingsstijl is.

• Competentiegericht leren tijdens de stage en de competentiecyclus
    Je krijgt inzicht in hoe het competentiegericht leren momenteel vorm krijgt binnen de stage.
  • Coachen van studenten tijdens stage
    Je leert de laatste inzichten over werkplekbegeleiding en conflicthantering. Ook is aandacht voor leerbelemmeringen bij studenten en hoe je deze leerbelemmeringen kunt begeleiden.

Tijdens de module krijg je toegang tot het cursusmateriaal en online onderwijs via MS Teams. Je bereidt je voor op de dag door middel van lezen van literatuur, bekijken van video’s en het maken van opdrachten. Tijdens de cursusdag worden onderwerpen verder uitgediept en deel je ook jouw praktijkervaring met de andere deelnemers.

Je leert:

• de stageprocedures zoals die gelden op de opleidingen optometrie en orthoptie van de Hogeschool Utrecht.
  • Kennis toe te passen over effectieve werkplekbegeleiding van de stagiaire.
  • Over coachstijlen en kan de begeleiding aanpassen aan de stijl van de betreffende student.

Toelating

De cursus is gratis voor de stagebegeleiders van de opleidingen Orthoptie en Optometrie.
Ben je nog geen stagebegeleider? Dan kan je de cursus volgen, mits je er toe bereid bent dit studiejaar of volgend studiejaar een stagiaire te coachen.

docenten

De cursus wordt verzorgd door Marijke Luijten en Jesca van Petegem-Hellemans, stagedocenten van de oogzorgopleidingen met achtergrond in coachen, conflicthantering en begeleiden op de werkvloer.

Na deze opleiding

Uitgangspunten:

• Bewust worden eigen begeleidingsstijlen.
  • Leren van elkaar.
  • Observeren is ook leren.

Doelen:

• De cursist kent de stageprocedures zoals die gelden op de opleidingen optometrie en orthoptie van de Hogeschool Utrecht.
  • De cursist kan de opgedane kennis over effectieve werkplekbegeleiding toepassen.
  • De cursist kan de begeleiding aanpassen aan de leerstijl van de betreffende student.

Overige Informatie

De cursus Coachen studenten oogzorg - basis en verdieping is gratis. De leermaterialen worden verstrekt door de opleiding.

Twee professionals tijdens een lessituatie

Waarom Coachen studenten oogzorg - basis en verdieping bij de HU?

• Werk aan je professionele ontwikkeling

Stilstand is achteruitgang. Om op hoog niveau te kunnen opereren is het goed om je regelmatig bij te scholen.

• Volg interactieve colleges

Je studeert samen met andere professionals. Tijdens de colleges is er veel ruimte voor eigen inbreng.

• Leer van experts

Een opleiding aan de HU betekent docenten met kwaliteit en een sterke aansluiting met de praktijk.

Accreditatie

De accreditatie is aangevraagd bij Kwaliteitsregister Paramedici.

Interesse in de Coachen studenten oogzorg - basis en verdieping?