Binoculair zien "fit to practice"

Ben je optometrist en wil je je kennis over binoculair zien opfrissen? In deze basiscursus oefen je aan de hand van casussen en testen je vaardigheden. Deze optometrie cursus in binoculair zien is praktisch van aard en zorgt er voor dat je “Fit to Practice” bent.

Veel optometristen willen op een laagdrempelige manier hun standaard binoculaire vaardigheden en competenties verbeteren. Na het volgen van deze basiscursus binoculair zien, met veel casuïstiek, differentiaal diagnostiek, testen uitvoeren en intervisie ben je weer up-to-date.

Handig om te weten

Startmoment N.t.b.
Lesdata N.t.b.
Studie-investering 56 uur

€ 395 (vrij van btw)

Deelnemers 15 - 20
Locatie Koningsbergerstraat 9 Utrecht
Diploma Bewijs van deelname met de studie-investering (28 tot 56 uur)

Zin om te beginnen met deze opleiding?

Meer weten?

De belangrijkste informatie op een rij.

Opleidingsinhoud

Tijdens deze basiscursus oefen je de belangrijkste binoculaire testen. Daarnaast leer je de theorie middels multiple choice vragen en casusbesprekingen zodat je het aangeleerde meteen in de praktijk weet toe te passen.

• De diagnose en therapie bij Accommodatie-Insufficiëntie en Convergentie Insufficiëntie staat centraal in de eerste bijeenkomst.
  • In de tweede bijeenkomst bespreken we veelvoorkomende differentiaal diagnostiek.
  • In de derde bijeenkomst worden valkuilen (pluis / niet pluis) besproken aan de hand van een rode vlaggen lijst. Daarnaast geven we elkaar tips bijvoorbeeld hoe cyclo refracties het beste uitgevoerd kunnen worden. Differentiaal diagnostiek bij verticale anomalieën en bij microstrabisme komt aanbod.
  • In de laatste bijeenkomst maak je een korte mc toets die je in de voorgaande bijeenkomsten oefende. Je reflecteert op je eigen professioneel handelen en bespreekt casussen in kleine groepjes (intervisie).

Toelating

Om de post initiële cursus Binoculair Zien “Fit to Practice” te volgen, heb je een minimaal de hbo opleiding optometrie op “overgang” niveau gevolgd en heb je tenminste 2 jaar relevante werkervaring. Toelating vindt plaats op volgorde van aanmelding. Bij over-inschrijving wordt een wachtlijst opgesteld. Het is mogelijk dat de cursus op een later moment wordt herhaald.

Docent

Marten Fortuin

Cursusbegeleider - Coördinator

Marten Fortuin is optometrist, orthoptist, opticien en docent. In 2011 verdedigde hij zijn PhD thesis “Studies of the diagnosis and management of asthenopia“ aan de City University London. Marten werkt parttime bij de afdeling Oogzorg & Optometrie. Zijn interesse gaat uit naar de vele factoren die het comfortabel binoculair zien nadelig kunnen beïnvloeden en klachten veroorzaken (asthenopie).

Na deze opleiding

Wanneer je de post-bachelor cursus Binoculair zien Fit for Practice succesvol hebt afgerond, ontvang je een bewijs van deelname van Hogeschool Utrecht.

Overige informatie

De post-bachelorcursus Binoculair zien Fit for Practice kost € 395, vrij van btw. Hier zijn de lesmaterialen bij inbegrepen. De cursist neemt zelf instrumenten zoals een fixatie latje, occluder en Maddox op steel, prismalat, flippers en skiascoop mee.

In de cursus zijn theorie en praktijk direct aan elkaar gekoppeld. Dit maakt de studie bijzonder effectief en levert voordelen op voor jou en je organisatie. Om een wisselwerking te creëren tussen het toepassen van de verworven kennis in de praktijk en de inbreng van je kennis en ervaring tijdens de lessen, dien je een relevante werkplek te hebben.

Waarom de post-bachelorcursus binoculair zien 'fit to practice' bij de HU?

• Praktisch toepasbaar

Deze cursus heeft een sterke aansluiting met de alledaagse optometrie praktijk waaronder veel relevante casuïstiek.

• Leer van collega's

Tijdens de bijeenkomsten is er ruimte om met andere optometristen te overleggen, samen te oefenen en van elkaar te leren.

• Hou je binoculair zien kennis up-to-date

Het is goed om een leven lang te blijven leren en weggezakte kennis op te frissen.

Vragen over de opleiding?