Ad van Doorenprijs 2018 voor Happy Sun Project

Studenten Huidtherapie Andrea Bandstra en Kirsten van Sliedregt zijn winnaars van de Ad van Doorenprijs 2018. Met deze prijs bekroont Hogeschool Utrecht jaarlijks honoursstudenten in het vakgebied van de gezondheidszorg: studenten die naast het reguliere curriculum extra uitdagingen zijn aangegaan. Bij Kirsten en Andrea was dat het Happy Sun Project, waarmee ze peuters leren zich te beschermen tegen de zon.

Kirsten van Sliedregt met de Ad van Doorenprijs

Kirsten en Andrea deden mee aan het honoursonderwijs van Hogeschool Utrecht: extra uitdagingen voor ambitieuze studenten die hun talenten willen ontwikkelen, lef hebben en het verschil durven maken voor de beroepspraktijk en de samenleving. De studenten bedachten en ontwikkelden het Happy Sun Project en voerden het ook zelf uit.

Zonexperts

Voor dit project maakten ze een lespakket voor de kleuters uit groepen 1 en 2, bestaande uit een digitale ‘Zonnemeter’, een ‘Zonnetafel’, een poster met de voor- en nadelen van de zon en de hoeveelheid zonnebrand die er gesmeerd hoort te worden, een Happy Sun Song en kleurplaten. Dit alles met als doel de kleuters spelenderwijs tot ‘zonexperts’ te maken: ze zijn zich nu bewust van de voor- en nadelen van de zon en weten wanneer en hoe ze moeten smeren. Andrea en Kirsten lieten “ondernemerschap, veel zelfstandigheid en een grote dosis lef zien door van betekenis te zijn bij een doelgroep die in de praktijk van de huidtherapeut niet veel voorkomt”, aldus de jury.

Interesse van de beroepspraktijk

Hoe betekenisvol hun project is, blijkt ook uit de interesse van de Nederlandse Vereniging van Huidtherapeuten (NVH). Kirsten en Andrea gaan samen met de NVH kijken hoe ze dit project verder kunnen gaan uitrollen.

Foto: Kirsten van Sliedregt met de Ad van Doorenprijs