Samenwerking tussen HU en papierindustrie: duurzaamheid als rode draad

Koninklijke Vereniging van Nederlandse Papier- en kartonfabrieken (VNP), Neenah Coldenhove i.s.m. de opleiding Chemische Technologie

Het Institute for Life Sciences & Chemistry (ILC) van Hogeschool Utrecht (HU) gaat tot en met 2024 samenwerken met twee grote namen uit de papierindustrie: Neenah Coldenhove en de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Papier- en kartonfabrieken (VNP).

Papierindustrie

Duurzaamheid als rode draad

Door deze samenwerking maken studenten Chemische Technologie direct in de beroepspraktijk kennis met de papierindustrie en dragen bij aan de verduurzaming ervan. Voor het maken van papier en karton is relatief veel energie en water nodig: daar brengt de sector graag verandering in. Chemisch technologische innovaties kunnen leiden tot een reductie van energie- en waterverbruik en een efficiënter productieproces. Voor ILC-studenten van de HU, waar duurzaamheid als rode draad door de opleiding loopt, is dit een ideale leeromgeving. Naast vakinhoudelijke input, gastlessen, meedraaien in experimenteel onderzoek en excursies op locatie, bieden de samenwerkingspartners ook nieuwe stage- en afstudeermogelijkheden aan.

Geen toeval

Voor Neenah Coldenhove en de VNP is de samenwerking met ILC om verschillende redenen interessant. De papierindustrie is op zoek naar jonge, enthousiaste, gemotiveerde studenten en young-professionals die hun ideeën en kennis willen inzetten voor het toekomstbestendig maken van deze sector. De grote uitdaging is – net als bij vele andere industrieën - het verminderen van energie- en watergebruik.

Het is dan ook geen toeval dat Coldenhove en de VNP bij Hogeschool Utrecht uitkwamen: de opleiding Chemische Technologie kent al jarenlang een goede reputatie als het gaat om watervraagstukken, ze leidt studenten op met een duurzaamheidsprofiel en met het vak Warmte- en Stofoverdracht sluit het inhoudelijk precies aan op het vraagstuk. Daar komt bij dat de partners gebruik mogen gaan maken van de expertise en het hypermoderne laboratorium van de HU om daarmee hun onderzoeksactiviteiten te versterken.

Samenwerkingspartners

Neenah Coldenhove werd opgericht in 1661 en heeft zich in ruim 350 jaar ontwikkeld tot innovatieve producent van kwalitatief hoogwaardig papier voor speciale toepassingen.

Innovatie staat bij Neenah Coldenhove hoog in het vaandel. Zo ontwikkelde het bedrijf enkele jaren geleden als eerste in de markt een succesvol sublimatie transfer papier waarmee textiel digitaal bedrukt kan worden. Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot een ware wereldspeler in de markt van sublimatie transfer papier met afzet in meer dan 70 landen.

De papierindustrie in Nederland heeft 22 productielocaties voor papier en karton. Deze zijn verenigd in de VNP, de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Papier- en kartonfabrieken.

De VNP houdt zich bezig met verbinden, verduurzamen en vernieuwen. Het verbinden tussen mensen en hun omgeving, de papierindustrie en de maatschappij is de kernopdracht van de VNP. Om deze verbinding te laten slagen, moet de industrie zich verduurzamen en continu vernieuwen. In deze processen speelt de VNP een stimulerende, uitdagende en ondersteunende rol.