HU-studenten helpen Waternet aan duurzamere waterindustrie

Waternet i.s.m. de opleiding Chemische Technologie

Studenten van de opleiding Chemische Technologie ontwikkelden voor Waternet een manier om de grootte van kalkdeeltjes te meten op een snellere, eenvoudigere en goedkopere manier. Door dit project droegen zij bij aan een duurzamere waterindustrie.

Vraagstelling

Waternet zorgt voor zuiver drinkwater met weinig kalk. Dat is beter voor de gezondheid en voor het milieu. Voor het proces van ontkalking werkt Waternet met gemalen, gedroogde en deels hergebruikte kalkkorrels. Op deze manier ontstaat een circulair proces: kalk wordt gebruikt om water te ontkalken.

Vanuit Waternet kwam de vraag of onze studenten een efficiëntere methode konden ontwikkelen om de grootte van kalkdeeltjes te meten. Hiermee kon een simulatiemodel verbeterd worden.

Aanpak

De studenten onderzochten de fysieke eigenschappen van de kalkkorrels met een scanner. Het meten van de omvang van de korrels is precisiewerk. Waternet wil op de millimeter nauwkeurig kunnen meten om de omvang van de kalkkorrels in het water te kunnen bepalen. De data uit het onderzoek ging rechtstreeks naar Waternet. Op die manier kon Waternet het proces blijven verbeteren.

Resultaat

Onze studenten ontwikkelden in ons eigen laboratorium een manier waarmee Waternet de kalkkorrels in water beter kan meten. Het project ‘Duurzaam geproduceerd drinkwater’ is een samenwerking van Waternet, Hogeschool Utrecht  / Institute for Life Sciences & Chemistry (ILC) en TUDelft.

De kalkfabriek van Waternet in het Amsterdamse havengebied is ingericht om kalk uit water te hergebruiken. Het grootste deel wordt hergebruikt voor ontharding van het water. Het restant is beschikbaar voor de tapijt- en papierindustrie. De korrels die over zijn, verkoopt Waternet aan de cosmetica-industrie om er scrub van te maken.

Over deze samenwerking

Bedrijven Waternet