Meer leren met HU Honours: “Ik neem het allemaal mee in mijn werk”

Als HU-student deed Anouk van Dijk via honourstrajecten extra ervaring op waar ze in de praktijk veel aan heeft. Zo leerde ze hoe ze het gesprek aan kan gaan en door kan vragen over klachten. Direct na haar afstuderen kon ze aan de slag als fysiotherapeut. “Hopelijk zien meer studenten in dat ze zich met honourstrajecten verder kunnen ontwikkelen.”

Anouk van DijkAnouk van Dijk behaalde meerdere honourssterren, onder andere voor vrijwilligerswerk bij de plaatselijke voetbalclub. Als verzorgster begeleidde ze daar leden van de herenselectie die een blessure hadden opgelopen, zoals een hamstringblessure of een gescheurde enkelband. Door het vrijwilligerswerk leerde ze hoe ze met tegengestelde belangen kon omgaan. Voor de trainer komt een blessure van een speler nooit gelegen. Zorg er dan maar eens voor dat de speler toch de juiste behandeling krijgt. “In het begin was ik niet zo daadkrachtig”, vertelt Anouk, “maar in het tweede seizoen voelde ik me al een stuk comfortabeler in mijn rol.” Een gebeurtenis tijdens een oefenwedstrijd speelde daarbij een belangrijke rol. Een van de spelers ging tijdens die wedstrijd door zijn enkel. Volgens de trainer zou hij met een pijnstiller verder kunnen spelen. Anouk deed een paar testen en adviseerde de speler om naar het ziekenhuis te gaan. Daar bleek hij een kleine botbreuk in zijn voet te hebben. “Daar heeft hij nog lang mee getobd.”

Lopend vuurtje

Anouk behaalde ook sterren voor persoonlijk leiderschap en als student-assistent. Verder volgde ze de cursus ‘begripscode’, waarin aandacht werd besteed aan verschillende typen communicatiestijlen. “Iedereen heeft daarin een bepaalde voorkeur. Als je die voorkeur kent, weet je beter hoe je met de ander kan communiceren.” De kennis uit de cursus gebruikte ze om tijdens de coronapandemie een bijzonder project op te zetten, Lopend vuurtje, dat draait om communicatie en verbinding. Voor dit project maakte Anouk, samen met een andere student, een website en stelde ze een pagina op Instagram samen. Deelnemers aan ‘Lopend Vuurtje’ worden uitgenodigd samen te gaan wandelen en krijgen voor die wandeling door Utrecht specifieke vragen mee. Vragen die uitdagen én uitnodigen om met het gesprek de diepte in te gaan. “Het gesprek helpt om elkaar beter te begrijpen”, licht Anouk toe. Na terugkeer volgde een terugkoppeling door de tweetallen. De deelnemers reageerden enthousiast en het project trok de aandacht. Anouk won er de jaarlijkse Ad van Doorenprijs mee van het domein Gezondheidszorg. Ze weet haar persoonlijke en professionele groei in te zetten voor anderen, schreef de jury.

Honoursster

HU Honours

Met het HU Honours programma kunnen studenten buiten hun opleiding hun kennis verder verbreden of verdiepen. Ze verdienen er geen studiepunten mee, maar kunnen sterren sparen voor een honourscertificaat bij het diploma, dat ze een stapje vóór geeft op de arbeidsmarkt.

Lees meer over HU Honours

Groeien in je professionele rol

Die professionele groei had ook te maken met een bijzondere stage aan het eind van haar studie. Ze werkte een half jaar op de kinder- en jeugdafdeling van revalidatiecentrum De Hoogstraat in Utrecht. Daar deed ze veel ervaring op met psychosomatische klachten, zoals chronische vermoeidheid zonder een duidelijke oorzaak.

Inmiddels is Anouk aan het werk in een algemene praktijk voor fysiotherapie. “Heerlijk om ook weer gewoon een knie te kunnen behandelen.” Haar vrijwilligerswerk bleek de opstap naar deze baan te zijn. “Het is een voorrecht dat ik een baan aangeboden kreeg. Het klikte echt.” Wel kost het tijd om na je studie te groeien in je professionele rol, stelt Anouk: “Ik had van tevoren niet kunnen bedenken hoe het er in de praktijk aan toegaat. Maar wat ik in mijn honourstraject allemaal heb geleerd, neem ik mee in mijn werk. Als je doorvraagt bij klachten doen mensen echt een boekje open.”

Welke richting ze in de toekomst precies op wil, weet ze nog niet. “Eerst maar eens een jaar werken om te ontdekken waar de behoeften in de zorg liggen. Daarna kan ik altijd nog een master gaan doen. Ik wil een brede blik hebben op het vak.” Voorlopig is Anouk dus nog niet uitgeleerd.

Tekst: Hans Zijlstra