Boek en theaterstuk van studenten bevorderen inclusie in de klas

hanna

Studenten van de minor 'Design for Health' hebben een boek, theaterstuk en hulpmaterialen ontwikkeld om inclusie in de klas te bevorderen. Het initiatief kwam van Renske de Ruiter, Informatiemanager en Coördinerend Verpleegkundige bij AxionContinu, wiens dochter Hanna slechthorend is.

Renske de Ruiter: "Dit project was speciaal voor mijn dochter, Hanna, die sinds twee jaar slechthorend is. Soms voelt ze zich alleen en anders. De studenten kregen de opdracht om iets te ontwerpen met nadruk op inclusie en diversiteit, zonder direct te verwijzen naar mijn dochter. In korte tijd creëerden ze een interactief theaterstuk met verhalen over een slechthorend konijntje, een slechtziend uiltje en een leeuw met een fysieke beperking. Na de laatste test met het prototype op school vertelde Hanna thuis: ‘Mama, ik ben eigenlijk net zoals de rest. Iedereen kan iets hebben maar nog steeds gewoon goed zijn."

Omgaan met beperking is levensles

“Het leuke is dat de kinderen in de klas leren van de manier waarop elk dier omgaat met zijn of haar beperking”, aldus Thijs van Houwelingen, coördinator van het programma Design for Health. “De studenten hebben met dit mooie product bijgedragen aan de manier waarop kinderen in de klas denken over het hebben van een beperking. En aan het zelfbeeld van Hanna en anderen met vergelijkbare ervaringen. Het was voor de studenten bovendien een leerzame ervaring om allerlei prototypes te testen met deze leerlingen op een basisschool.”

Kleine opdrachtgevers

Casper Tak volgde de minor en is een van de ontwikkelaars van het boek, het theaterstuk en de hulpmaterialen. “Het was een geweldige ervaring om samen te werken met Hanna en haar klasgenoten bij het testen van de prototypes op de basisschool. Je ziet echt hoe hun wereld totaal anders is. Dat benadrukte het belang van testen met de eindgebruikers; zij, onze kleine opdrachtgevers, zijn immers degenen die ermee aan de slag gaan. Het was eye-opening om te zien dat sommige aannames die we hadden gemaakt juist waren maar anderen juist compleet verkeerd. De minor heeft me bewust gemaakt van het belang van samenwerking met de eindgebruiker gedurende het hele ontwerpproces.”

Minor Design for Health

Het project kwam voort uit de minor 'Design for Health' aan Hogeschool Utrecht. In deze minor ontwerpen studenten slimme en bruikbare producten die uitdagingen in de gezondheidszorg aanpakken. De studenten werken samen aan echte problemen van opdrachtgevers uit ziekenhuizen, de zorgsector en het bedrijfsleven. Danielle Vossebeld, coördinator van programma en minor: “In de minor leren studenten met een techniek-, zorg- en communicatie-achtergrond om kansen voor technische innovaties in de zorg- en welzijnssector te bepalen. Ze leren marktonderzoek te doen, prototypes te maken en te testen bij eindgebruikers, en andere stakeholders te betrekken. We zijn ervan overtuigd dat deze vaardigheden nodig zijn voor het verbeteren van zorg en welzijn, daarom hebben we de minor zo opgezet. Het doel is niet het innoveren om het innoveren, maar om te zorgen dat cliënten, patiënten en zorgprofessionals echt profijt hebben van de door jou bedachte oplossing.”

Meer weten? Kijk op de site van de minor Design for Health. Interesse in (gebruik of doorontwikkeling van) het eindproduct dat de studenten ontwikkelden? Neem contact op met Danielle Vossebeld of Thijs van Houwelingen.