Zes HU masters topopleiding volgens Keuzegids Masters 2017

Zes masteropleidingen van Hogeschool Utrecht hebben van de Keuzegids Masters 2017 het predicaat ‘topopleiding’ gekregen. Hogeschool Utrecht is daarnaast volgens de Keuzegids voor het derde opeenvolgende jaar de beste grote masteraanbieder in het hbo. De jaarlijkse ranking van de Keuzegids Masters wordt voor een groot deel bepaald door het oordeel van de eigen studenten.

Dit jaar mogen de HU-masteropleidingen FysiotherapieEducational Needs (locatie Valkenburg), Urban and Area Development (joint-degree met Saxion) en Physician Assistant in het rijtje van ‘topopleidingen’ aansluiten, naast de Master of Informatics en Zorgtraject Ontwerp die zich al enkele jaren zo mogen noemen. Dit predicaat wordt door de Keuzegids toegekend aan opleidingen die in hun vakgebied tot de beste van Nederland behoren. Urban and Area Development staat dit jaar met 98 punten op een gedeelde derde plaats van de top twintig beste masteropleidingen van Nederland. De masteropleiding Zorgtraject Ontwerp wordt door haar studenten op alle aspecten zeer goed beoordeeld en scoort in totaal maar liefst 92 punten, waardoor ze op een gedeelde achtste plaats in de top twintig staat.

Wederom beste grote masteraanbieder hbo

De HU is weer de beste grote masteraanbieder in het hbo, hoewel de totaalscore in 2017 licht is gedaald naar 62,5 punten ten opzichte van 63 punten in 2016. ‘Bij de grootste masteraanbieders in het hbo staat de HU in Utrecht al enkele jaren op nummer één. Dit is vooral te danken aan solide lerarenopleidingen – waar die opleidingen elders wat meer kritiek krijgen’, meldt de Keuzegids Masters 2017. De top vier van de masteropleidingen Educational Needs in Nederland wordt dan ook gevormd door opleidingen die de HU aanbiedt. Op de eerste plaats staat de topopleiding op de locatie Valkenburg, waarna de locaties Vlissingen, Utrecht en Rotterdam volgen. Hierover zegt de Keuzegids: 'Uitstekend onderwijs biedt deze hogeschool in Limburg en Zeeland, maar is ook niks mis met de hoofdvestiging in Utrecht en die in Rotterdam.'

Onderzoeksvaardigheden en praktijkgerichtheid goed beoordeeld

‘De studenten van de hbo-master in Utrecht zijn op alle onderdelen laaiend enthousiast’, zegt de Keuzegids over Urban and Area Development. ‘Ze vinden de lessen uitdagend en hebben zowel complimenten over het theoretische gedeelte van de opleiding als over de praktijkgerichtheid.’ Over de nieuwe topopleiding master Fysiotherapie schrijft de Keuzegids: ‘Van de fysiomasters scoort Utrecht als enige top. De wetenschappelijke vorming is sterk. Studenten leren kritisch nadenken en onderzoek doen.’
‘De stof is precies op het goede niveau en er wordt effectief gebruik gemaakt van verschillende werkvormen. De studenten leren zelfstandig onderzoek te doen en onderzoek van anderen kritisch te beoordelen. Tegelijkertijd blijft het programma voldoende praktijkgericht,’ is het oordeel over de Master of Informatics. Ook de studenten van de masteropleiding Physician Assistant beoordelen het onderdeel ‘Praktijkgerichtheid’ als sterk.

Over de Keuzegids Masters

De Keuzegids Masters heeft als doel ondersteuning te bieden bij het kiezen van een masteropleiding. De jaarlijkse ranking is voor 70 procent gebaseerd op de mening van studenten via de Nationale Studenten Enquête en voor 30 procent op oordelen van de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie NVAO. Ben je benieuwd naar de verdere scores van de HU en haar masters? Bekijk de Keuzegids Masters 2017 (toegang als je ingelogd bent in een HU-omgeving).