Talenten 4-havo starten U-Talent College programma

Met een tweedaags introductiekamp in StayOkay Rhijnauwen zijn vijfentwintig getalenteerde havoleerlingen begonnen aan U-Talent College. Dit uitdagende, nieuwe onderwijsprogramma biedt 4- en 5-havotalenten verdiepende en verrijkende lesmodules als ‘Ontwerp een kunsthand’ en ‘Bouw je droomhuis’. Daarbij staat de concrete toepassing van exacte en technische vakken centraal.

U-Talent College bestaat uit twee onderdelen: een campusprogramma dat leerlingen ongeveer één dag in de maand op Hogeschool Utrecht (HU) volgen en een schoolprogramma op de eigen school. Tijdens het kick-off kamp leren de deelnemers elkaar kennen. HU-docent Hermien Vossebeld: “Deze learning community gaat de komende anderhalf jaar met elkaar samenwerken. In deze pilot doen vijftien meiden en tien jongens mee. De eerste dagen staan in het teken van teambuilding.”

Lipdub en robots

Na de eerste kennismaking klikt het al snel tussen de deelnemers. “U-Talent- College is echt een kans!”, aldus één van de leerlingen. Bij de volgende opdracht, het maken van een lipdub, is al snel zichtbaar welke leerlingen de leiding nemen, welke meer op de details letten et cetera. Het geheel wordt begeleid door twee studentes van de HU. Na een middag hard werken zijn de eerste vriendschappen ontstaan en is er een video gemonteerd waar het plezier vanaf spat.
Een serieuzer onderdeel is het bouwen van robots, wederom onder leiding van HU-studenten. De vijf groepen bouwen ieder een robot die verschillende handelingen kan verrichten. Aan het eind van de ochtend van de tweede dag worden de robots op de proef gesteld. De winnaars gaan met een trofee naar huis.

Masterclass

De komende anderhalf jaar krijgen de deelnemers masterclasses op de verschillende instituten van de HU. Het gaat daarbij om concrete toepassing van kennis die de leerlingen bij exacte en technische vakken opdoen. In oktober is de eerste masterclass, getiteld ‘De Raspberry Pi & Arduino’. Dat vinden de leerlingen zelf nogal lang duren, daarom zijn de eerste WhatsApp-groepen al ingericht. Of zoals één leerling zei: “Het is zo fijn, dat we allemaal een beetje hetzelfde zijn. We vinden allemaal techniek leuk en we willen allemaal wat méér doen. Ik ben hier geen uitzondering.”