Ruime numerus fixus laat Verpleegkunde verantwoord groeien

Hogeschool Utrecht (HU) heeft de fixus voor de voltijdopleiding Verpleegkunde in het studiejaar 2018-2019 gesteld op 400 studenten. Hiertoe heeft de HU besloten in overleg met de Utrechtse zorginstellingen. De fixus is ruimer gesteld dan in voorgaande jaren is gehanteerd. Zo kunnen meer toekomstige verpleegkundigen worden opgeleid, terwijl de kwaliteit van de opleiding blijft gewaarborgd.

Voor het net gestarte studiejaar 2017-2018 hanteerde Hogeschool Utrecht geen numerus fixus voor de voltijd opleiding Verpleegkunde om met een impuls tegemoet te komen aan de grote vraag naar hbo-verpleegkundigen. Dat resulteerde een instroom van 800 eerstejaars studenten Verpleegkunde bij de HU, waarvoor in overleg de Utrechtse zorginstellingen de bijbehorende stageplaatsen realiseerde en de HU 26 nieuwe docenten aantrok.

SamUZ

Capaciteit maximaliseren

De fixus is nodig om zowel de kwaliteit van het onderwijs als van de stageplaatsen te kunnen waarborgen. Uitgangspunt is dat de hogescholen de capaciteit maximaliseren en om zoveel mogelijk geïnteresseerde studenten een plaats te kunnen bieden. Voorlopig gaat het om een eenjarige numerus fixus. Volgend jaar wordt de situatie opnieuw bekeken en vastgesteld of een fixus nodig is.