Project HU-lectoraat moet financiële problemen bij studenten voorkomen

Het HU-lectoraat Schulden en Incasso wil dat iedereen kan studeren zonder zich zorgen te hoeven maken over financiële problemen. Daarom is het in juni een tweejarig project gestart om dit doel te bereiken: Studeren zonder financiële zorgen. Dit project is mede mogelijk door een subsidie van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Sommige studenten hebben zoveel zorgen over hun financiën dat studeren niet meer goed lukt. Ze hebben concentratieproblemen of missen veel studie-uren vanwege bijbanen. Schulden leiden tot stress en uit hersenwetenschappelijk onderzoek blijkt dat stress van onder meer schulden de werking van de hersenen kan beïnvloeden. Als een probleemsituatie lang duurt, neemt dat een zó groot deel van de mentale capaciteit in beslag, dat mensen niet meer goed in staat zijn hun eigen situatie te verbeteren.

Stopzetten van de studie

Bij studenten kunnen financiële problemen leiden tot studievertraging en soms zelfs voortijdige uitschrijving – dus het stopzetten van de studie. Bij een klein deel van de hbo-studenten aan Hogeschool Utrecht die zich voortijds hebben uitgeschreven, speelden financiële problemen een rol. Hogeschool Utrecht is hierin niet uniek. Onlangs werd bekend dat ongeveer 300 studenten van de Hogeschool Rotterdam zich in 2016 niet opnieuw konden inschrijven omdat ze een betalingsachterstand hadden. Deze cijfers vormen vermoedelijk slechts het topje van de ijsberg.

Vroegtijdig financiële problemen signaleren

Het HU-project is bedoeld om vroegtijdig financiële problemen te signaleren en op te lossen, zodat studeren zonder geldzorgen weer mogelijk is. Doel is om deze werkwijze in het Nederlandse hoger beroepsonderwijs te implementeren. Het lectoraat zoekt daarom ook actief de samenwerking met andere hogescholen.

Het project brengt eerst in kaart hoe groot de problemen precies zijn en hoe deze ontstaan. Ook wordt gekeken welke ondersteuning kan helpen bij het voorkomen van een geldtekort dat zo groot wordt, dat het de studie belemmert. Het lectoraat Schulden en Incassoinventariseert hoe studenten rondkomen van hun budget en of ze zich wel eens zorgen maken over het betalen van het college- en boekengeld. Studenten die door de bomen het bos niet meer zien, worden doorverwezen naar de juiste hulpverlening.

Begeleidingsstructuur aan hogescholen te verbeteren

Het doel is om de begeleidingsstructuur aan hogescholen te verbeteren. Dat kan in de eerste plaats door meer te letten op het ontstaan van deze problemen bij studenten - nog voordat ze een rol gaan spelen in studiesucces. Dit project wil dat alle begeleiders van studenten financiële problemen kunnen signaleren en weten hoe ze hierover het beste het gesprek met de student kunnen aangaan. Preventie is hierin het sleutelwoord. Daarover gaat het lectoraat ook uitgebreid in gesprek met studentenbegeleiders. Decanen, studentenpsychologen en studieloopbaanbegeleiders vertellen hoe ze nu studenten begeleiden en op welke manieren zij denken dat dit nog beter kan.

Meer informatie

Voor meer informatie kun je contact opnemen met Annemarieke van der Veer: Mieke.vanderveer@hu.nl.