Pilot met persbureau ANP brengt studie Journalistiek nog dichter bij de praktijk

anp pilot
Het was een feestelijk moment op de studiedag voor docenten op 25 januari: de grootschalige start van de samenwerking tussen Algemeen Persbureau Nederland (ANP) en de opleiding Journalistiek van Hogeschool Utrecht. Het werk in de opleiding gaat hiermee voor studenten nog meer lijken op de praktijk.

Na een kleinschalige samenwerking voor studenten in jaar twee, start nu een grootschalige pilot voor eerste- en tweedejaars van de opleiding Journalistiek. Accountmanager bij ANP Johan Groeneveld is blij met de mooie samenwerking en zei daar dit over bij de bekendmaking: "Zo raakt een nieuwe generatie vertrouwd met ANP als betrouwbare bron en maakt kennis met onze hoogwaardige fotojournalistiek."

ANP onderdeel lesprogramma

Komend semester start binnen de opleiding een pilot om diensten van ANP te integreren in het onderwijs. Hogeschool Utrecht kan gebruik maken van verschillende tools en diensten van ANP, voor educatieve doeleinden. Groeneveld: “Zowel studenten als docenten kunnen putten uit ons nieuws, de bronnenbank, archief en foto’s.” 650 studenten krijgen straks toegang tot de ANP App. De samenwerking maakt dat de journalistieke praktijk nog verder de opleiding in wordt gehaald.

Ton Henkes is, samen met Bert Kok, vanuit de opleiding betrokken bij de voorbereiding: “Het ANP-nieuws wordt ook onderdeel van het lesprogramma. Docenten kunnen nieuwsfoto’s voor onderwijsdoelen gebruiken in hun PowerPoint. Onderwijsplatforms van de opleiding en Instagram-pagina’s van de klassen worden als betrouwbaar aangemerkt voor het gebruik van ANP-nieuwsfoto’s van eigen bronnen.”

Pas op voor boetes

In navolging van andere opleidingen journalistiek die al samenwerken met ANP, kunnen vanaf nu ook studenten van de HU-opleiding via docenten een licentie krijgen voor het gebruik van een nieuwsfoto. Daar hangt wel een belangrijke ‘maar’ aan: de gebruiksrechten beperken zich tot publicatie op de platforms van de opleiding zelf. “Op elke andere vorm van publicatie, op media die extern zijn gericht, volgt een flinke boete voor de student”, waarschuwt Ton. Maar zo leren studenten het belang en noodzaak van copyright kennen en worden ze voorbereid op de praktijk. Van docenten wordt verwacht dat zij studenten erop aanspreken om zich aan de afgesproken gebruiksrechten te houden. Aan het slot van de bijeenkomst moedigt Johan Groeneveld zowel docenten als studenten aan om vooral zoveel mogelijk gebruik te maken van de nieuwe samenwerking.

Bron: SvJmedia.nl. Auteur: Hella van der Wijst. Foto: Pepijn van der Putten - Docenten van de opleiding kijken aandachtig naar de presentatie van ANP