Multilingual Voices in STEM Education

Meertalige leerlingen krijgen les in een taal die zij (vaak) nog aan het verwerven zijn, het Nederlands. Daardoor is meedoen in vakken zoals rekenen en Wetenschap&Techniek lastiger. In dit project onderzoekt de HU samen met verschillende partners hoe het benutten van thuistalen bijdraagt aan betere leerprestaties en inclusiever onderwijs.

Doel

Multi-STEM beoogt de participatie van meertalige leerlingen bij rekenen en W&T te bevorderen, niet alleen op school, maar ook thuis en in musea. Leerkrachten, ouders en museummedewerkers leren hoe ze ruimte kunnen maken voor thuistalen, waardoor alle leerlingen een stem krijgen.

Resultaten

Wat?

• Een toolbox met meertalige strategieën en lesactiviteiten.
  • Kennis over het benutten van thuistalen in het STEM-onderwijs.

Wie?

• Professionals: zij handelen inclusiever door de inzet van thuistalen.
  • Meertalige leerlingen: zij voelen zich meer gehoord en presteren beter.

Looptijd

01 juni 2021 - 01 juni 2027

Aanpak

Onderzoekers en maatschappelijke partners ontwikkelen samen meertalige strategieën. Samen evalueren ze of en hoe deze strategieën werken. Kennis en opbrengsten worden niet alleen na, maar ook al tijdens het onderzoek verspreid.

"Door het gebruik van de thuistaal te stimuleren, dragen we in Multi-STEM bij aan een kansrijke toekomst voor kinderen."

nieuwkomersconsulent Wereldkidz

Tessa Lambooij

Samenwerking met partners

Binnen Multi-STEM werken we samen met kennispartners Universiteit Utrechtexterne link en iPaboexterne link binnen Nederland en Malmö Universityexterne link en Lund Universityexterne link internationaal. Daarnaast werken we samen met de volgende maatschappelijke partners:

Organisaties rondom ouders en familie

It's my child, Al Amal, Stichting Inspraakorgaan Turken in Nederland (IOT), Joury en Taal doet meer.

Scholen, docenten en onderwijs-ondersteunende organisaties

Bijzonderwijs (Amsterdam), Spaarnesant (Haarlem), Voila (omgeving Leusden), Wereldkidz (regio Utrecht), Yunus Emre (regio Den Haag), LOWAN, Wetenschapsknooppunt Utrecht (WKUU).

Wetenschapscentra

NEMO (Amsterdam), Museon (Den Haag), Teylers museum (Haarlem) en Vereniging van wetenschapsmusea en science centers (VSC).

Onderwijs adviesgroepen

CPS, Expertis, Expertisecentrum Nederlands, Sardes en Platform Talent voor Technologie.

Onderwijsinstituten en consortia

SLO en NVORWO

Beleidsorganisaties

Defence for Children

Downloads en links

Betrokken HU-onderzoeker

Betrokken lectoraten

Wil je samenwerken of heb je een vraag?

Jantien Smit | lector | Meertaligheid en Onderwijs

Jantien Smit