Longboarden voor kwetsbare jongeren in Utrecht

skatende meisjes

De gemeente Utrecht wil dat meer jongeren participeren in de samenleving via sport, maar voor sommige kwetsbare jongeren is dat niet vanzelfsprekend. Wij kijken of 'action-sporten' zoals longboarden een manier zijn om die jongeren aan het sporten te krijgen.

Doel

In Utrecht willen we meer kwetsbare jongeren laten meedoen aan de maatschappij via sport. Sporten en bewegen bevorderen het welzijn en helpen jongeren om zich te ontwikkelen tot gezonde burgers. Maar vooral jonge asielzoekers en meiden die in achterstandsbuurten wonen, een migrantenachtergrond hebben en op het vmbo zitten sporten minder dan andere Utrechtse jongeren.

Action-sporten, zoals longboarden, skateboarden en BMX-en, zijn populair bij jongeren. Kunnen deze vormen van sport meer jongeren actief krijgen? Dit onderzoeken we in het project 'U on Board'.

Resultaten

Dit onderzoek loopt. Na afloop vind je hier een samenvatting van de resultaten.

Dit project ontving op 5 mei '19 een aanmoedigingsprijs van de Gemeente Utrecht.

Looptijd

01 december 2017 - 01 november 2021

Aanpak

In dit project werken we met een stadslab. Dit is een leerwerkplek waar studenten en onderzoekers samen met de professionals aan maatschappelijke vraagstukken werken. Nieuwe ideeën worden samen met bewoners en professionals uitgewerkt en getest in levensechte situaties.

'U on Board' is een actieonderzoek. Bij actieonderzoek wacht je niet eerst tot het onderzoek is afgerond, maar ga je direct aan de slag met wat je tegenkomt. Er is een voortdurend proces van onderzoeken en vernieuwen.

De professionals die deelnemen aan dit onderzoek zijn:

• Medewerkers van vrijwilligersorganisaties die zich inzetten voor activiteiten op het AZC in Utrecht;
  • Jongeren- en meidenwerkers van stichting JoU (jongerenwerk Utrecht);
  • Buurtsportcoaches en beweegmakelaars van de organisatie SportUtrecht.

Betrokken HU-onderzoekers

Betrokken lectoraten

Samenwerking met kennispartners

Dit is een promotieonderzoek dat vanuit de Universiteit Utrecht en de Hogeschool Utrecht wordt uitgevoerd.

Wil je samenwerken of heb je een vraag?

Froukje Smits | Onderzoeker | Participatie en Stedelijke Ontwikkeling

Froukje Smits