Co-constructie van responsieve leeromgevingen in het beroepsonderwijs

Co-constructie van responsieve leeromgevingen. Beeld: Erica Bouw

In het beroepsonderwijs worden leeromgevingen ontworpen waarin studenten en professionals samen werken, leren en onderzoeken over de grenzen van hun eigen praktijk heen. Idealiter komen deze leeromgevingen tegemoet aan veranderende eisen van lerenden, het werkveld en de maatschappij maar het co-construeren van deze leeromgevingen is een complexe en uitdagende opgave.

Doel

Het doel van dit project is kennis vergroten over wat werkt in co-constructieve ontwerpprocessen en over de opbrengsten van geco-construeerde leeromgevingen. Er worden werkwijzen ontwikkeld die professionals in verschillende contexten concrete handvatten bieden om in co-constructie responsieve, duurzame en impactvolle leeromgevingen te (her)ontwerpen.

Resultaten

  • Praktische instrumenten en interventies voor de co-constructie van responsieve, duurzame en impactvolle leeromgevingen;
  • Inzicht in welke ontwerpinterventies bijdragen aan het co-construeren van responsieve, duurzame en impactvolle leeromgevingen;
  • Inzicht in de werkzame mechanismen van interventies voor co-constructie van responsieve, duurzame en impactvolle leeromgevingen;

Looptijd

15 januari 2024 - 14 januari 2028

Aanpak

Binnen dit kwalitatieve, ontwerpgerichte onderzoek gebruiken wij een peer review methode om in vijf verschillende cases te onderzoeken welke interventies worden ingezet voor co-constructie van responsieve, duurzame en impactvolle leeromgevingen. Op basis van deze data wordt een instrumentarium voor co-constructie geselecteerd/ontworpen en getest.

Betrokken HU-onderzoekers

Financiering

Het onderzoek wordt mede gefinancierd door SIA RAAK-PRO (SVB/ RAAK.PRO05.059)

Wil je samenwerken of heb je een vraag?

Erica Bouw | onderzoeker | lectoraat Beroepsonderwijs

Erica Bouw

  • Onderzoeker
  • Lectoraat: Beroepsonderwijs